Komt er nog een nieuw Sociaal Plan DHL?

Door Redactie 10 juni 2020

Op 30 april liep het Sociaal Plan DHL af. De werkgever heeft de vakbonden uitgenodigd om te onderzoeken of er mogelijkheden zijn om een nieuw Sociaal Plan af te spreken. Zij hebben daarvoor een voorstel gedaan voor een nieuw Sociaal Plan waarbij de ontslagvergoeding 30% lager is. Tot 7 juni konden jullie digitaal je stem uitbrengen over het voorstel van de werkgever.

DHL

97,5% tegen voorstel werkgever

De FNV-leden die hun stem hebben uitgebracht zijn werkzaam bij Parcel (54% van de stemmen), e-Commerce (2%), Express (9%), Logistics (35%).

De uitslag van de ledenraadpleging is dat de overgrote meerderheid (97,5%) geen begrip kan opbrengen voor de voorgestelde bezuiniging van 30% van de ontslagvergoeding in het Sociaal Plan en stemt daarom tegen het voorstel van de werkgever.

Argumenten van de leden om tegen het voorstel van de werkgever te stemmen zijn in grote lijnen de volgende:

• Afbraak is nergens voor nodig. Het gaat goed met het bedrijf, dus moet het ook goed gaan met de medewerker.
  • Begeleiding voor werk binnen DHL of daarbuiten is belangrijk.  De verandering van de ontslagvergoeding lijkt mij ver onder de maat.
  • Werkbehoud is het belangrijkste, maar als dat niet lukt moet er een goede compensatie zijn.
  • Bij reorganisatie minstens behoud van de ontslagvergoeding zoals die in de huidige situatie is; geen verlaging van +- 30%.  Met name ook i.v.m. de getoonde inzet in deze coronatijd en het feit dat Parcel het commercieel goed doet en dus winst maakt behoud van werk voor alle collega's.
  • In deze voor DHL zeer goede tijd wil ik geen enkele concessie doen inzake sociaal plan, salaris of arbeidsvoorwaarde. FNV laat eens een keer je tanden zien.
  • DHL moet eens laten zien dat ze blij zijn met hun personeel en hen met een cao belonen die het personeel tevreden stelt. Niet alleen overal geld vanaf halen. 529 miljoen winst maar nooit tevreden.

Overleg met DHL

Op 9 juni was er opnieuw overleg met DHL over het Sociaal Plan. We hebben de werkgever geïnformeerd over de uitslag van de ledenraadpleging en dat er geen draagvlak is om op basis van dit voorstel van de werkgever tot een sociaal plan te komen. DHL is verkozen tot de nummer één logistieke dienstverlener en maakt enorme winst. Medewerkers werken zich een slag in de rondte. Medewerkers begrijpen niet dat DHL een voorstel doet dat 30% goedkoper is en ervaren dit als een belediging.

DHL geeft aan wel een sociaal plan af te willen spreken om op een goede manier vorm te geven aan sociaal beleid binnen het bedrijf.

FNV heeft de werkgever daarom gevraagd met een nieuw voorstel te komen op basis waarvan we wel afspraken kunnen maken en dat voor draagvlak zal zorgen bij onze achterban.

DHL gaat zich beraden naar aanleiding deze informatie uit het overleg. Op 22 juni is een nieuw overleg gepland.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.