Respect & waardering T&L sigaar uit eigen doos

Derde onderhandelingsronde cao

Door Redactie 22 januari 2020

Dinsdag 21 januari vond de derde onderhandelingsronde plaats om tot een cao te komen die zorgt voor respect en waardering voor de werknemers. De FNV hoopte op concrete tegenvoorstellen van de werkgevers op de punten die de werknemers zo belangrijk vinden. Maar tot onze verbazing en teleurstelling kwamen ze met geen enkel uitgewerkt voorstel.

De basis moet echt beter

Deze ronde was dus vooral een uitleg van onze voorstellen:

• Beloning: een substantiĆ«le loonsverhoging, kilometervergoeding voor woon- werkverkeer en het afschaffen van de wachtdag bij ziekte;
  • Generatiepact: minder werken tegen iets minder loon maar met volledige pensioenopbouw. De gedachte hierbij is dat oudere werknemers minder gaan werken om zo ook de mogelijkheid te geven voor instroom van jongere werknemers. Ouderen kunnen zo rustig gaan afbouwen richting hun pensioengerechtigde leeftijd. Ook een mogelijkheid om volledig eerder stoppen met werken voor oudere werknemers;
  • Aandacht voor goede arbeidsomstandigheden: we willen onder andere vereisten aan de cabine voor het mogen overnachten (airco/stand kachel, geen in hoogte aangepaste cabines, etc), een maximaal gewicht van 23 kilo voor het handmatig tillen van lading, meer zeggenschap over werktijden en het terugdringen van overwerk.

Er is op onze voorstellen door de werkgevers instemmend geknikt en men ziet de problemen, maar duidelijk is dat de oplossingen de werkgever kennelijk niets mogen kosten. Respect en waardering willen ze dus wel geven, maar alleen als sigaar uit jullie eigen doos.

Voor de volgende onderhandelingsronde zal er echt een concreet tegenvoorstel op tafel moeten komen, want zo verder gaan leidt tot niets!

WhatsApp-groep

De volgende onderhandelingsronde is gepland op 17 februari. Uiteraard zullen wij ook daar gelijk verslag van doen en wil je op de hoogte blijven, meld je dan aan voor de WhatsApp-groep door CAO AAN te sturen naar 06-13533543 of houd deze website in de gaten.