Cao-onderhandelingen T&L constructief verder

Door Redactie 18 december 2019

De 2de onderhandelingsronde T&L heeft naar verwachting niet veel concreets opgeleverd maar is wel als constructief ervaren. Er is een poging ondernomen meer op 1 lijn te komen.

Transport en Logistiek

Wat hierbij helpt is dat de verschillende vakbonden met dezelfde intenties de onderhandelingen ingaan. Namelijk, in ieder geval geen verslechteringen, maar een opwaartse lijn en marktconforme afspraken.

Op hoofdthema’s verder praten

Afgesproken is nu voorlopig op hoofdthema’s verder te praten om zo te ontdekken of partijen nader tot elkaar kunnen komen. Partijen hebben elkaar huiswerk meegegeven om op de besproken hoofdthema’s te komen met concreet uitgewerkte voorstellen die besproken kunnen worden aan de onderhandelingstafel.

Dit zijn de thema’s

Vanuit de koker van de vakbonden:

• Beloning
  • Overwerk
  • Eerder stoppen met werken / duurzame inzetbaarheid
  • Arbeidsomstandigheden

Vanuit de koker van werkgevers (TLN):

• Modernisering en vereenvoudiging van de cao
  • Sociale innovatie

Als het gaat om het thema beloning, liggen er al concrete FNV-voorstellen op tafel. Voor het thema eerder stoppen met werken / duurzame inzetbaarheid en het thema arbeidsomstandigheden moeten de voorstellen dus op korte termijn vorm gaan krijgen.

Voor wat betreft de thema’s vanuit TLN hebben de vakbonden duidelijk te kennen gegeven dat modernisering en vereenvoudiging van de cao niet mogen leiden tot verslechteringen.

In januari derde ronde

Op 21 december worden de actieve (kader-)leden door de onderhandelaars verder geïnformeerd over de voortgang tijdens een bijeenkomst in Nieuwegein. Een maand later (21 januari) volgt de derde onderhandelingsronde.