Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.
Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om de website persoonlijker te maken en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over Cookies.

Lees meer over onze cookies
Ik wil informatie op maat (tracking cookies)

Tracking cookies voor informatie op maat: met deze cookies kunnen we de informatie nog beter op je afstemmen. Als je ervoor kiest deze cookies niet te accepteren, dan is het nog steeds mogelijk gebruik te maken van onze websites maar kan het wel voorkomen dat bijvoorbeeld opnieuw gevraagd wordt een vragenlijst in te vullen als je dat al hebt gedaan.

Cao-voorstellen nieuwe cao Transport & Logistiek

Dit willen we voor jou afspreken

Redactie
Door Redactie 29 oktober 2019

De afgelopen tijd hebben wij onze leden naar hun mening gevraagd over verschillende onderwerpen. Op basis daarvan hebben we cao-voorstellen gemaakt voor de nieuwe cao. We hebben de voorstellen op een rij gezet.

De basis moet echt beter in de Transport & Logistiek

Loon en vergoedingen

Wij willen het volgende voorstellen voor je loon en vergoedingen:

  • Loonsverhoging van 5%.
  • Afschaffen A loonschalen.
  • Functiejaar (eerste schrappen + extra functiejaar).
  • Reiskostenvergoeding.
  • Schrappen pauzestaffel.

Overuren na 8 uur per dag

De meeste werknemers willen dat alle uren boven de 8 uur per dag als overwerk uitbetaald worden. Dat vinden jullie het belangrijkste onderwerp voor de cao-onderhandelingen als het om werkdruk en overwerk gaat. Goede tweede is het beperken van de arbeidstijd tot maximaal 12 uur per dag. Een kleinere groep wil de arbeidstijd nog verder beperken.

Werknemers willen zélf kunnen kiezen hoeveel uur per dag ze willen werken. Dat is afhankelijk van hun persoonlijke situatie en de functie die ze hebben. Een internationaal chauffeur zal nu eenmaal vaker een langere werkdag hebben dan een chauffeur huisvuil. 

Het functieloon (zonder overuren) moet omhoog. Pas dan zijn werknemers ook in staat om te kiezen voor een normale werkweek van 40 uur als ze dat willen.

Eerder stoppen met werken

In het pensioenakkoord is de mogelijk opgenomen om eerder te kunnen stoppen met werken. Vanaf 1 januari 2021 moet het mogelijk zijn om van deze mogelijkheid gebruik te maken. We willen dat de arbeidsomstandigheden in de sector verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan airco/kachel en goed omschrijven hoe met rolcontainers moet worden omgegaan.

Respect en waardering

Jij verdient respect en waardering. Veel werknemers in de sector Transpor en Logistiek ervaren dat dit nu onvoldoende is. Wij weten dat dit verder gaat dan afspraken in de cao. Het is belangrijk dat we samen met werkgevers overleggen hoe we hier aandacht voor kunnen krijgen.

;