Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.
Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om de website persoonlijker te maken en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over Cookies.

Lees meer over onze cookies
Ik wil informatie op maat (tracking cookies)

Tracking cookies voor informatie op maat: met deze cookies kunnen we de informatie nog beter op je afstemmen. Als je ervoor kiest deze cookies niet te accepteren, dan is het nog steeds mogelijk gebruik te maken van onze websites maar kan het wel voorkomen dat bijvoorbeeld opnieuw gevraagd wordt een vragenlijst in te vullen als je dat al hebt gedaan.

De basis moet écht beter in de Transport en Logistiek!

Opiniestuk van Jasper de Jong, consulent FNV Transport & Logistiek

Redactie
Door Redactie 13 augustus 2019

Sinds dit jaar ben ik als consulent werkzaam binnen de sector Transport en Logistiek. Een sector die ik via familie al van jongs af aan ken en een sector waarin de mensen het hart op de tong hebben. Precies dat wat ik zo kan waarderen. Hardwerkende mensen die lange dagen maken, zonder daar zelf trots op te zijn. Werken met de dag, de blik op de weg gericht, in plaats van op 10 of 15 jaar in de toekomst.

Vrachtwagens op de snelweg

Mijn oom heeft jaren geleden afscheid genomen van het chauffeurs vak. Maar hij spreekt er nog met trots over en, ook ik kom in zijn verhalen voor. Als kind van 7 mocht ik voor het eerst mee. Ik werd ’s avonds door mijn ouders afgezet bij het huis van mijn oom en tante en ik kreeg te horen dat de wekker vroeg zou gaan. Om 4 uur werd ik wakker gemaakt. Snel een boterham naar binnen werken en dan hop naar de vrachtwagen om bij het eerste tankstation een kop thee/koffie te drinken. Ik geloof niet dat ik toen al koffie kreeg, maar zal het vast ook toen wel al nodig hebben gehad. 

We gingen vervolgens naar verschillende DC’s en afnemers voor het laden en lossen. Wat mij vooral opviel was de kracht die het kostte om alle pallets stuk voor stuk op de goede plek te krijgen, de kracht om de op wielen staande ijzeren rekken te verplaatsen (toen wist ik nog niet dat deze vooral gebruikt worden binnen de supermarkten). 

Ik had op dat moment vooral bewondering voor mijn oom, dat hij dat kon en zonder dat hij de inspanning liet blijken. Dit ging zo door tot wij ’s avonds laat (na het eten in een chauffeurscafé) weer thuiskwamen. De klok liet 9 uur zien.

Afgelopen weekend zag ik mijn oom weer. Samen met mijn tante kwamen ze bij mij op bezoek. Moeilijk sjokkend liep mijn oom door de gang naar het appartement. Met wat gekreun en gesteun ging hij zitten. We keken elkaar aan en hij liet zijn trots blijken dat ik via deze weg alsnog met het transport te maken had. Ik op mijn beurt zag een man die na een leven lang ontzettend hard werken niet volledig meer kon genieten van zijn oude dag. 

Hoe kan dat? Hoe kun je je hele leven lang hebben moeten ploeteren en zwoegen, de wekker om 4 uur horen en pas weer thuis zijn om 9 uur in de avond. En dat 5 dagen in de week. Vervolgens kom je tot de conclusie dat je knieën, je schouders en je rug niet meer toestaan dat jij normaal van je oude dag geniet. 

Het werk dat jullie dag in dag uit doen is fysiek enorm veeleisend. En buiten dat werken jullie ook nog gemiddeld 55 uur of meer in de week. Dit betekent dat jullie, als jullie 40 jaar gewerkt hebben, bijna 14 jaar meer hebben gewerkt dan iemand die 40 uur per week werkt. Dat is toch niet normaal?! Veertig uur per week is fulltime, maar het is in jullie sector normaal om meer te werken en de slijtage die bij dit zware werk hoort, komt volledig voor jullie eigen rekening. 

Er zal dus goed gekeken moeten worden naar mogelijkheden om tot het pensioen het werk te kunnen doen. Zonder direct de rollator aan te moeten schaffen. Hierbij kunnen hulpmiddelen goed gebruikt worden zodat het tellen, trekken en duwen niet ten koste gaat van de knieën en de rug. Wellicht de mogelijkheid om echt aan afbouw te doen zodra het werkt niet meer volledig te doen is na een bepaalde leeftijd, zonder dat je dit in de pensioen-portemonnee gaat voelen. Want na het werken zou het goed rusten moeten zijn en kán en mág het niet zo zijn dat je fysiek volledig op bent. 

Het nieuwe pensioenakkoord geeft ook de mogelijkheid om binnen jullie sector afspraken te maken om eerder te kunnen stoppen met werken. Ook hierbij geldt dat jullie daar de sleutel voor zijn. Zonder jullie inzet en bereidheid kan dit niet geregeld worden. 

Aanvullend hierop: mocht je binnenkort met pensioen willen gaan, dan kan het heel verstandig zijn om een afspraak te maken met een pensioenconsulent van het Pensioenfonds Vervoer. Het is gratis en laten we eerlijk zijn, weet jij alles over Pensioenen? Ik ook niet. Een pensioenconsulent gaat terug in het verleden om te kijken of alles klopt en kan antwoord geven op een heleboel vragen.

Belangrijk om in je agenda te zetten: 5 oktober ‘De dag van de cao’. Deze dag gaan we de campagne aftrappen om samen een goede cao te krijgen. Een cao waarin rekening gehouden wordt met het zware werk dat jullie dag in dag uit verrichten. Maar nogmaals: Zonder jullie inzet en bereidheid kan dit niet geregeld worden. Dus meld je nu aan via transport@fnv.nl

Jasper de Jong,
Consulent FNV Transport & Logistiek