Medewerkers ADM zijn het zat: staking

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 23 juli 2019

Medewerkers van de bulkterminal van het Rotterdamse oliezaadbedrijf ADM leggen dinsdagmiddag 23 juli het werk neer. De werknemers zijn in conflict met het bedrijf over een nieuwe cao. FNV-bestuurder Cees Bos: ‘Het is klaar nu. Al wekenlang proberen we de directie te bewegen tot het maken van goede cao-afspraken, maar tot nu toe geven ze geen krimp.’

Het cao-conflict gaat naast een hoger loon ook over een goede seniorenfitregeling. Die moet er voor zorgen dat de havenwerkers op een gezonde manier hun pensioengerechtigde leeftijd kunnen bereiken. Verder willen de medewerkers afspraken over veiligheid en tijdelijke contracten en reparatie van het derde ww-jaar terugzien in de cao.

Starre houding

Volgens Bos zijn de medewerkers de starre houding van de directie meer dan zat. ‘Tekenend voor de opstelling van de directie is dat ik als vakbondsbestuurder het terrein niet meer op mag’, aldus Bos. ‘Tot nu hebben we korte waarschuwingsstakingen gehouden. Deze staking duurt een dag. Maar als de directie niet beweegt, sluiten we niet uit dat we morgen opnieuw staken.’

Zestig medewerkers

De cao geldt voor de ruim zestig werknemers die op de terminal werken. In Europoort heeft ADM een vestiging waar sojabonen worden geperst. Daar worden ook schepen gelost die zowel de fabriek in Rotterdam, als fabrieken elders in Europa van grondstoffen voorzien. De bulkterminal werkt alleen voor ADM.