Zonder jou is er geen taxibedrijf

Door Redactie 22 juli 2020

Werkgevers zijn geen mensen. Het zijn dode BV’s met als belangrijkste doel om winst te maken. Jouw directeur werkt direct onder de BV en jij zit daar helemaal onderin. Je krijgt als het goed gaat je loon en als er onvoldoende winst is probeert de werkgever op allerlei manieren minder kosten te maken. Jij als werknemer in de taxi bent de grootste kostenpost. Daarom ziet de werkgever jou vaak als een last.

De wet beschermt jou steeds minder

Gevolg daarvan is dat de lonen minder snel stijgen dan je huur en de prijs van je onderhoud, zoals eten, kleding en brandstof. Hierdoor word je minder kapitaalkrachtig. Maar ook moet je steeds meer oppassen als jouw gewerkte uren naar de BV gaan in plaats van naar jouw bankrekening. Die uren waar je ook steeds harder voor moet werken: meer ritten in dezelfde tijd.

Je bent geen lastpost als je opkomt voor je recht

Zonder jou en jouw collega’s is er ook geen bedrijf. Want naast een lastpost ben jij de motor van het bedrijf, het visitekaartje en als je het goed hebt ben je ook het hart van de onderneming. Een bedrijf met een goede werksfeer bloeit veel beter. Maar hier maak je je alleen druk over als je het belangrijk vindt én als je er invloed op hebt. Natuurlijk vind je je werk belangrijk. Het levert zingeving als je mensen kunt vervoeren die dat echt nodig hebben. Mensen genieten dan vrijheid om zich te kunnen verplaatsen en zijn heel blij met jou. Het is ook een leuk beroep, je directeur is de bestuurder van het bedrijf en jij ook. Jij hebt het stuur in handen.

Samen heb je veel invloed

Wanneer je er alleen voor staat als werknemer is invloed uitoefenen ontzettend moeilijk. Maar organiseer je je samen als groep, zodat de BV ook aandacht de werknemers, dan krijg je heel veel invloed. Het bedrijf wordt niet slechter van gelukkig en betrokken personeel, maar dat geluk moet je wel een handje helpen.

Samen krijg je het voor elkaar

Zoals de werknemers van Taxiwerq, die samen demonsteren voor eerlijke betaling tijdens de coronacrisis. Zij dwongen de werkgever op andere gedachten. Eerder deze maand kwamen 30 chauffeurs op voor hun recht. Taxiwerq betaalde minder loon en vroeg massaal aan de werknemers om nieuwe contracten te ondertekenen. Te gek voor woorden gewoon. FNV Taxi ondersteunde hun actie en de werkgever doet het inmiddels.

Zonder jullie is er geen bedrijf en geen vakbond

Netto kost het je geen tientje in de maand en je probeert het lidmaatschap voor 25 euro voor vier maanden
Sluit je aan, want alleen samen wordt het weer beter!