Coronavirus en taxisector: wat als je niet kunt werken?

Wat dan? Word je 100% doorbetaald?

Door Redactie 13 maart 2020

Als je ziek bent, ben je niet perse arbeidsongeschikt. Veel mensen in de taxisector werken door met een kleine verkoudheid. Het kost namelijk een wachtdag en je krijgt de eerste 2 maanden maar 70% van het salaris. Daarom houden taxichauffeurs zich vaak groot en werken door. Maar wat als je in een coronagebied woont en een beetje verkouden bent?

Coronavirus en taxisector: wat als je niet kunt werken?

Thuisblijven

Volgens het RIVM moet je dan thuisblijven. Misschien wil jouw werkgever ook niet dat je gaat werken met een verkoudheid buiten een gebied waar corona is uitgebroken. Wat krijg jij dan betaald? Als je werkgever van jou verlangt dat je thuis uitziekt, dan moet jouw salaris 100% doorbetaald worden.

Overmacht

Als je minder of niet kunt werken doordat er scholen of instellingen sluiten in jouw regio, dan is er sprake van overmacht. Je werkgever moet dan je normale uren betalen. Dus is jouw route korter of hoef je enige tijd niet te rijden? Let dan goed op dat je uren correct betaald worden. Hou je uren goed bij en neem bij twijfel contact met ons op.

Dat geldt natuurlijk ook wanneer een school waar je de kinderen van vervoert dicht moet vanwege een besmetting. Ook dan dient je werkgever je loon door te betalen. Hij kan wel verlangen dat je ander werk gaat doen. Let dan goed op dat je niet al het werk mag doen met een beperkte chauffeurskaart.

Bekijk onze antwoorden op veelgestelde vragen over het coronavirus.