Chauffeurs huisartsenposten verdienen beter!

Door Redactie 11 september 2019

FNV Taxi wil een betere beloning en positie voor alle HAP-chauffeurs (zij brengen huisartsen naar patiënten). Maar een betere beloning komt niet vanzelf. Alleen samen met de leden kunnen we de strijd winnen. FNV Taxi roept alle HAP-chauffeurs in Nederland dan ook op om samen één vuist te maken. Alleen zo kunnen wij betere afspraken maken per bedrijf en in de cao.

HAP-chauffeurs zijn altijd aan het werk op onregelmatige tijden en onder lastige omstandigheden. Ze hebben te maken met emotionele reacties, levensbedreigende situaties en soms zelfs patiënten die al zijn overleden. Ze zijn verantwoordelijk voor hun voertuig, uitrusting en snel en veilig vervoer van de huisarts.

Daarnaast is het assisteren bij medische handelingen en het verrichten van extra taken op de HAP-locatie tegenwoordig standaard voor de meeste chauffeurs. De verplichte opleidingen zijn toegenomen en moeilijker geworden. FNV Taxi vindt daarom dat HAP-chauffeurs een betere beloning en positie verdienen voor al deze extra taken, verantwoordelijkheden en opleidingseisen.

Een betere beloning en positie voor HAP-chauffeurs: het kan!

FNV Taxi wil zich voor de aankomende cao dan ook hardmaken voor de volgende afspraken voor HAP-chauffeurs:

• Een hoger loon dat past bij de functie
  • Een hogere HAP-toeslag
  • Sectorale afspraken over scholing
  • Sectorale afspraken over functie-inhoud
  • Extra afspraken bovenop de Taxi-cao: reiskostenvergoeding en ORT-toeslagen

De afgelopen jaren is het met de werkgevers niet gelukt om in de Taxi-cao echte verbeteringen af te spreken. Betere afspraken bovenop de Taxi-cao komen helaas alleen voor bij de grote HAP-vervoerders. Deze afspraken zijn vaak niet transparant en binnen één bedrijf wordt dikwijls onderscheid gemaakt tussen verschillende categorieën werknemers (oud/nieuw, MUP’ers en de rest) en zelfs verschillende posten. Kortom: verdeel en heers.

Toeslag staat al 10 jaar stil

Bovendien staat de HAP-toeslag van alle HAP-chauffeurs al 10 jaar stil. De HAP-werkgevers beroepen zich op de concurrentie. Maar uit onderzoek van FNV blijkt dat er zeker bij de grote HAP-vervoerders wel degelijk ruimte is voor een betere beloning. Ook zijn er posten waar de HAP-chauffeurs met steun van hun huisartsen beter betaald krijgen dan volgens de Taxi-cao. Hier kan het dus wel!

Wil jij ook een betere beloning en positie als HAP-chauffeur? Doe dan mee!

FNV Taxi roept alle HAP-chauffeurs in Nederland op om samen één vuist te maken. Alleen zo kunnen wij betere afspraken maken per bedrijf en in de cao.

Zo kan jij meedoen:

• Word lid van FNV. Hoe meer leden, hoe groter onze vuist. Kijk op fnv.nl/lidworden.
  • Meld je aan bij onze Facebookpagina.
  • Praat met je collega’s, verspreid onderstaande flyer en mail bij voldoende animo voor een groepsbijeenkomst naar info@fnvtaxi.nl.