Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.
Daarnaast maken we gebruik van tracking cookies om de website persoonlijker te maken en op jouw voorkeuren af te stemmen. Geef hieronder jouw toestemming. Je instellingen kun je altijd weer wijzigen op de pagina over Cookies.

Lees meer over onze cookies
Ik wil informatie op maat (tracking cookies)

Tracking cookies voor informatie op maat: met deze cookies kunnen we de informatie nog beter op je afstemmen. Als je ervoor kiest deze cookies niet te accepteren, dan is het nog steeds mogelijk gebruik te maken van onze websites maar kan het wel voorkomen dat bijvoorbeeld opnieuw gevraagd wordt een vragenlijst in te vullen als je dat al hebt gedaan.

AFGELAST!/Ruim duizend boze taxichauffeurs protesteren dinsdag in Den Haag/AFGELAST!

Demonstratie taxichauffeurs 19 maart afgelast in verband met veiligheid. Door de gebeurtenissen vandaag in Utrecht, uit medeleven met de slachtoffers en om de veiligheid van een ieder te kunnen garanderen, heeft FNV besloten om de geplande actie morgen van duizend taxichauffeurs in Den Haag NIET door te laten gaan.

portret Rufus Kohn
Door Rufus Kohn 15 maart 2019

Taxichauffeurs uit hele land zijn boos. Dinsdag trekken ze massaal naar het Malieveld voor een protestmars door de stad Den Haag. Ze kunnen geen droog brood meer verdienen. Ze worden ongelijk behandeld. Er wordt niet goed gehandhaafd. En er gebeuren steeds meer ongelukken, wat er weer toe leidt dat de verzekeringspremies stijgen.

TCA chauffeur

De demonstratie wordt verplaatst naar een andere datum.

Hieronder volgt het origineel bericht

Gemeenten moeten aantal vergunningen kunnen beperken

Minke Jansma van FNV: ‘De problemen stapelen zich op. Genoeg is genoeg. Bij velen staat het water aan de lippen, de markt is verzadigd. Ook is sprake van oneerlijke concurrentie en schijnconstructies. De overheid moet ingrijpen. We eisen volumebeleid: een gemeente moet kunnen ingrijpen als er teveel chauffeurs zijn.

Vakbekwaamheidstoets moet terugkomen

Irene van Hest van FNV Zelfstandigen: ‘De vakbekwaamheidstoets voor chauffeurs moet weer worden ingevoerd. Die is in 2016 afgeschaft, waardoor platforms vrij spel hebben gekregen. Nu kan een 18-jarige met amper rijervaring taxichauffeur worden. Dit leidt tot gevaarlijke situaties. Ook gaan deze beginnende taxichauffeurs via schijnconstructies werken, omdat ze zelf geen idee hebben hoe ze ondernemer moeten zijn.’

Gelijke behandeling chauffeurs

Tot slot wil de FNV dat dezelfde regels gelden voor álle taxichauffeurs, of ze nu werken voor een taxicentrale of voor een platform. En dat er wordt gehandhaafd anders hebben regels weinig zin.

Markt voor straattaxi’s is verzadigd

De Amsterdamse taxichauffeuse Laetitia is éen van de chauffeurs die dinsdag naar Den Haag gaat. ‘Ik schat dat in Amsterdam zo’n 7.000 straattaxi’s rondrijden. De taart moet nu verdeeld worden over zoveel chauffeurs dat er voor niemand iets overblijft.’

Minder veiligheid

Haar collega Mustafa vult aan: ‘Het is het mooiste vak dat er bestaat. Je ontmoet zoveel interessante mensen. Maar het is een vak, mét verantwoordelijkheid. Je zou als nieuwe chauffeur minstens een aantal jaar rijervaring moeten hebben en een psychologische test ondergaan. Anders gaat het ten koste van de veiligheid op de weg. Dat zag je gebeuren begin dit jaar met vier dodelijke ongevallen in zes weken tijd. Dat raakt ons allemaal.’

Ongelijkheid

Yunus uit Rotterdam vult aan: ‘Voor de taxichauffeurs die niet voor een platform rijden, maar bij een centrale zijn aangesloten (de zogeheten opstapmarkt) gelden veel strengere regels. Wij worden gecontroleerd maar de platformchauffeurs niet of nauwelijks. We zijn allemaal zelfstandige taxichauffeurs, maar worden door de overheid ongelijk behandeld. Dit leidt tot oneerlijke concurrentie.’

Betere controle door Inspectie Leefomgeving en Transport

De chauffeurs die werken via een schijnconstructie pachten een vergunning van een vergunninghouder, leasen een voertuig via een tussenpersoon of de vergunninghouder en rijden enkel voor 1 opdrachtgever. Er is geen sprake van zelfstandigheid en na aftrek van alle kosten blijft er nauwelijks iets over om van te leven. Maar stoppen is geen optie meer, vanwege de leaseverplichtingen waar ze aan vastzitten. Noodgedwongen werken deze mensen vele uren om maar uit de kosten te kunnen komen, wat de veiligheid niet ten goede komt. 
Daarnaast zijn er vergunninghouders die de chauffeurs zwart en / of in contanten uitbetalen. Belastingen en sociale premies worden zo niet afgedragen.

Jansma: ‘De inspectiediensten doen te weinig om dit soort schijnconstructies en belastingontduiking te stoppen.'