Taxichauffeurs uit hele land zijn boos. Dinsdag trekken ze massaal naar het Malieveld voor een protestmars door de stad Den Haag. Ze kunnen geen droog brood meer verdienen. Ze worden ongelijk behandeld. Er wordt niet goed gehandhaafd. En er gebeuren steeds meer ongelukken, wat er weer toe leidt dat de verzekeringspremies stijgen.
Hieronder volgt het origineel bericht
Minke Jansma van FNV: ‘De problemen stapelen zich op. Genoeg is genoeg. Bij velen staat het water aan de lippen, de markt is verzadigd. Ook is sprake van oneerlijke concurrentie en schijnconstructies. De overheid moet ingrijpen. We eisen volumebeleid: een gemeente moet kunnen ingrijpen als er teveel chauffeurs zijn.
Irene van Hest van FNV Zelfstandigen: ‘De vakbekwaamheidstoets voor chauffeurs moet weer worden ingevoerd. Die is in 2016 afgeschaft, waardoor platforms vrij spel hebben gekregen. Nu kan een 18-jarige met amper rijervaring taxichauffeur worden. Dit leidt tot gevaarlijke situaties. Ook gaan deze beginnende taxichauffeurs via schijnconstructies werken, omdat ze zelf geen idee hebben hoe ze ondernemer moeten zijn.’
Tot slot wil de FNV dat dezelfde regels gelden voor álle taxichauffeurs, of ze nu werken voor een taxicentrale of voor een platform. En dat er wordt gehandhaafd anders hebben regels weinig zin.
De Amsterdamse taxichauffeuse Laetitia is éen van de chauffeurs die dinsdag naar Den Haag gaat. ‘Ik schat dat in Amsterdam zo’n 7.000 straattaxi’s rondrijden. De taart moet nu verdeeld worden over zoveel chauffeurs dat er voor niemand iets overblijft.’
Haar collega Mustafa vult aan: ‘Het is het mooiste vak dat er bestaat. Je ontmoet zoveel interessante mensen. Maar het is een vak, mét verantwoordelijkheid. Je zou als nieuwe chauffeur minstens een aantal jaar rijervaring moeten hebben en een psychologische test ondergaan. Anders gaat het ten koste van de veiligheid op de weg. Dat zag je gebeuren begin dit jaar met vier dodelijke ongevallen in zes weken tijd. Dat raakt ons allemaal.’
Yunus uit Rotterdam vult aan: ‘Voor de taxichauffeurs die niet voor een platform rijden, maar bij een centrale zijn aangesloten (de zogeheten opstapmarkt) gelden veel strengere regels. Wij worden gecontroleerd maar de platformchauffeurs niet of nauwelijks. We zijn allemaal zelfstandige taxichauffeurs, maar worden door de overheid ongelijk behandeld. Dit leidt tot oneerlijke concurrentie.’
De chauffeurs die werken via een schijnconstructie pachten een vergunning van een vergunninghouder, leasen een voertuig via een tussenpersoon of de vergunninghouder en rijden enkel voor 1 opdrachtgever. Er is geen sprake van zelfstandigheid en na aftrek van alle kosten blijft er nauwelijks iets over om van te leven. Maar stoppen is geen optie meer, vanwege de leaseverplichtingen waar ze aan vastzitten. Noodgedwongen werken deze mensen vele uren om maar uit de kosten te kunnen komen, wat de veiligheid niet ten goede komt.
Daarnaast zijn er vergunninghouders die de chauffeurs zwart en / of in contanten uitbetalen. Belastingen en sociale premies worden zo niet afgedragen.
Jansma: ‘De inspectiediensten doen te weinig om dit soort schijnconstructies en belastingontduiking te stoppen.'