Moet je akkoord gaan met een derde standplaats?

Voor chauffeurs bij Taxi Munckhof

Door Redactie 26 februari 2019

Van je werkgever heb je een brief ontvangen over je standplaatsbepaling. We leggen je in dit bericht uit of je verplicht bent om akkoord te gaan met een derde standplaats.

Niet verplicht

In de nieuwe cao zijn afspraken gemaakt over standplaatsen. In de cao Taxivervoer staat dat er voor iedere werknemer 2 standplaatsen bepaald moeten worden. Het thuisadres en een vestigingsadres van de werkgever.

Daarnaast is er de mogelijkheid om met wederzijds goedvinden een derde standplaats af te spreken. Dit is niet verplicht volgens de cao. Je hoeft niet zomaar akkoord te gaan met een derde standplaats.

Brief van je werkgever

In de brief van je werkgever wordt jouw akkoord gevraagd voor het vastleggen van 3 standplaatsen. Er wordt gevraagd om de brief getekend retour sturen. Doe dit alleen als je een derde standplaats vast wil leggen. Als de derde standplaats voor jou geen optie is, teken de brief dan niet of stuur de brief retour. Geef dan wel duidelijk aan dat je alleen akkoord gaat met de eerste 2 standplaatsen.

Wat als je akkoord gaat?

Als je akkoord gaat met een derde standplaats, dan betekent dit dat je arbeidstijd ook vanaf de derde standplaats kan beginnen. De kosten om daar te komen zijn voor je eigen rekening. Teken dus niet zomaar de brief. Denk goed na of het een goede aanvulling is of niet.

Heb je nog vragen? Neem dan contact op met de consulenten van FNV Taxi.