Sportscholen worstelen met QR-code

FNV tegen vaccinatieplicht

Door Redactie 15 december 2021

Sport- en dansscholen zijn verplicht QR-codes te controleren. Dat geldt voor de klanten, maar er is onrust dat dit (binnenkort) ook gaat gelden voor medewerkers. En bij sommige fitnessketens wordt het al verplicht gesteld, terwijl het dat nog niet is? Wat kan de FNV hierin betekenen?

Fitness

Tegen vaccinatieplicht

De FNV heeft in een brief, gezamenlijk opgesteld met CNV en VCP, laten weten hoe zij het verplicht stellen van QR-codes voor personeel ziet. Hierin zijn de vakbonden duidelijk: we zijn voor vaccinatie omdat dit de solidaire keuze is, maar we zijn tegen een vaccinatieplicht voor werknemers. Lees hier de brief. In dit artikel staan ook duidelijke argumenten waarom de vakbonden tegen een vaccinatieplicht zijn.

Scheidslijn werk-klant

Ons bereiken berichten dat, hoewel er geen verplichting is voor personeel om een geldige QR-code te laten zien, sommige werkgevers dit wel al als officieel beleid voeren. Dat vinden wij niet correct. Bel in dat geval met ons Contactcenter via 088-3680368.

Ook zzp’ers die werken in sportscholen krijgen te horen dat ze een QR-code moeten kunnen laten zien, en lopen daardoor opdrachten mis. Eén van de discussiepunten is of je als instructeur/ personal trainer aan het werk bent, op het moment dat je zelf traint om fit te blijven. Is het zelf trainen onderdeel van je werk en dus niet QR-code plichtig? In de fitness- en danssector werken veel mensen die heel bewust met hun lichaam omgaan en om die reden tegen vaccinatie zijn.

Veiligheid

De FNV wil niet dat een verplichte QR-code voor personeel leidt tot polarisatie, dat zorgt alleen maar voor een onveilige werksfeer. Mensen moeten terug kunnen vallen op geldende afspraken. Wordt daar vanaf geweken, dan is de vakbond voor jou een aanspreekpunt.

Wij willen graag weten of de geluiden die wij ontvangen, representatief zijn voor de (met name grote) fitnessbedrijven. En of er daardoor voor jou onveilige situaties op het werk ontstaan.

Laat het ons weten

Je kunt ons – lid of geen-lid – op de hoogte brengen via sportenbewegen@fnv.nl. We gaan vertrouwelijk met je mail om. De FNV mengt zich niet in discussies over wel of niet de noodzaak van vaccineren.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.