FNV houdt overname Fitland scherp in de gaten

portret Rogier Esselbrugge
Door Rogier Esselbrugge 25 april 2019

Fitnessketen Fitland wordt overgenomen door Basic Fit, de grootste speler op de Nederlandse fitnessmarkt.

‘We houden deze overname scherp in de gaten’, zegt Hanan Yagoubi, cao-onderhandelaar bij FNV Sport: ‘Aangezien er in de fitnessbranche geen geldende cao is, is het voor werknemers in deze sector vaak niet duidelijk wat hun rechten en plichten zijn, zeker niet in het geval van een overname. De FNV wil voorkomen dat werknemers de dupe worden, terwijl Basic Fit nog meer gaat verdienen.’

Yagoubi vervolgt: ‘Basic Fit had vorig jaar een omzet van 402 miljoen euro en een winst van ruim 17,5 miljoen. Er wordt nu gezegd dat er voor het huidige personeel van Fitland niets veranderd tot begin 2020, maar wat gebeurt er daarna? Ik roep de directie op om met ons aan tafel te gaan zitten om goede afspraken te maken, niet alleen voor onze leden, maar voor alle werknemers.’

Geen cao

Binnen de fitnessbranche is geen geldende cao. In Nederland zijn er rond de 2.000 fitnesscentra en werken er ruim 10.000 mensen in deze sector. Een op de drie fitnesscentra is onderdeel van een keten. De FNV wil al jaren met de grote winstmakende ketens binnen deze sector aan tafel om goede afspraken te maken. De directies van ketens, zoals Basic Fit, SportCity/Fit for Free, Anytime Fitness en Fitland houden de boot echter af.

Wantoestanden

Dit zorgt voor wantoestanden voor het personeel. Zo wordt er vaak nog slechter betaald dan het minimumloon, is de werkdruk hoog, is er meestal geen pensioenvoorziening, wisselen werkroosters constant en vaak op het laatste moment, is er geen mogelijkheid om te stijgen in loon of om jezelf te ontwikkelen.

Yagoubi vervolgt: ‘Gelukkig zien we wel dat er meer en meer ondernemingsraden worden opgericht. Dat is een eerste stap om meer eerlijkheid te creĆ«ren voor het personeel en dat niet alle macht alleen maar bij de directies ligt. De volgende stap is om een goede cao met ons af te spreken. Het is toch onvoorstelbaar dat in een branche, waarin zoveel wordt verdiend, waar zoveel mensen in werken en zoveel mensen bijna dagelijks gebruik van maken, er totaal geen goede afspraken voor het personeel zijn?’

Leden met vragen

Leden van de FNV, met vragen over deze overname en over wat dit eventueel voor hen betekent, kunnen contact opnemen met de vakbond.