Het ultimatum is gesteld en loopt tot aanstaande donderdag 16 september 2021 om 18:00 uur. Als NS geen gehoor geeft, dan is het tijd voor acties. Om te kunnen staken moet je geregistreerd worden als staker. Onder andere om recht te hebben op een uitkering uit de stakingskas van de FNV. Alleen leden van FNV Spoor hebben hier recht op. Als je lid wordt, heb je direct recht op een stakingsuitkering.
Als grote onderneming met een belangrijke maatschappelijke rol in de Nederlandse samenleving en met de Nederlandse Staat als enig aandeelhouder, heeft NS de verantwoordelijkheid om publieke belangen centraal te stellen in hun beleid. Zelfs de Algemene Rekenkamer stelt:
“Kenmerkend voor het aandeelhouderschap van de Staat is dat hij deze aandelen niet zozeer heeft omdat deze rendement opleveren, maar vooral omdat met de onderneming specifieke publieke belangen zijn gemoeid. De bevoegdheden die de Staat als aandeelhouder heeft, kunnen worden gebruikt om invloed uit te oefenen op de activiteiten van de onderneming en zo de publieke belangen die deze onderneming behartigt, veilig te stellen.”
Blijkbaar heeft de Raad van Bestuur ervoor gekozen om geen maatschappelijke voorziening meer te leveren, maar een Excelsheet aangestuurd bedrijf te worden. De meesters van de tekentafel hebben een plan getekend waarmee NS theoretisch nog goedkoper kan produceren, maar zijn vergeten dat het Openbaar Vervoer meer is dan een blanco A4tje en dat de plannen haaks staan op wat de medewerkers in de praktijk zien. De eerste stap hierin op weg naar deze krimp van de organisatie is wegsaneren van service naar de reizigers. NS is voornemens de helft van de servicewinkels te sluiten, bijna alle infobalies af te schaffen en inmiddels zijn meer dan 300 fte’s vrijwillig (door de situatie gedwongen) afscheid te nemen. Het overgrote deel wordt als het aan jullie directie ligt, niet vervangen.
Bij bedrijven waar de top geen visie heeft, probeert men winst te behalen uit krimp in plaats van groei. Ondanks het feit dat er op dit moment bij de medewerkers van Service Stations geen ontslag boven het hoofd hangt, is de race naar de bodem bij deze functie gestart. Verschuivingen in standplaatsen, langere reistijden, afschaffen van de vergoedingen, maximale flexibiliteit en de dreiging dat als jij het niet doet het werk uitbesteed gaat worden, zijn de vooruitzichten die je gesteld worden. Maar ook jullie reizigers komen steeds vaker in de kou te staan. We zien nu al dat de externe reisassistenten vaak niet beschikbaar zijn en dat reizigers met klachten of vragen naar klantenservice moeten i.p.v. dat ze bij jullie terecht kunnen en door jullie geholpen kunnen worden.
Omdat FNV Spoor het pact heeft tegengehouden is NS een proeftuin begonnen om te kijken hoe weerbaar de leden van de vakbonden zijn. Hebben ze alleen een grote mond of staan ze er echt als het grotere NS belang op het spel staat en niet eigenbelang. Als NS hiermee weg kan komen, dan staan de medewerkers voor de komende decennia buiten spel. Dan zijn NS medewerkers in een klap gelijkwaardig aan alle andere niet georganiseerde vervoerders en sectoren en is de vraag niet meer wat gaan we binnenhalen of verbeteren, maar welke verslechtering gaan wij tegen proberen te houden! Dit is het einde van een NS’er zijn zoals wij de term kennen; mondig, sterk, loyaal en solidair naar de reizigers. Kortom deze acties zijn niet alleen gericht op eigenbelang of zelfs collectief belang. Deze actie is, naast het in stand houden van het hoge service niveau voor de reizigers ook gericht op het verdedigen van de macht van de medewerkers bij NS. Het gaat om verhoudingen.
Het ultimatum is gesteld en loopt tot aanstaande donderdag 16 september 2021 om 18:00 uur. Als NS geen gehoor geeft, dan is het tijd voor acties. Dan hebben wij alles, maar dan ook alles eraan gedaan om er zonder acties uit te komen.
Voor deze acties heb je lef en principes nodig. Deze acties gaan niet alleen om jouw baan of jouw loon, maar om jouw verhouding met de werkgever en om de reiziger in de maatschappij. Deze acties gaan om de toekomst van NS als een bedrijf om trots op te zijn. Actievoeren lukt alleen als genoeg werknemers overtuigd zijn van deze noodzaak. Acties helpen alleen als de werkgever last heeft van de acties. Een werkgever heeft alleen last van een actie als klanten getroffen worden. Vergeet niet dat jullie 22.000 handtekeningen hebben verzameld van reizigers die jullie steunen. Klagers heb je altijd, maar als je de reiziger uitlegt waar het om gaat, hebben ze echt wel begrip.
Wij beginnen met acties bij Service Stations. Bij de medewerkers die 5 maart 2021 tegen NS hebben gezegd tot hier en niet verder. Dat heeft ervoor gezorgd dat NS 1% heeft bewogen, maar dat is onacceptabel in de onderhandelingen. Stations die er iets bij hebben gekregen na 5 maart hebben dat te danken aan alle collega’s die 22.000 handtekeningen hebben verzameld en 5 maart actie hebben gevoerd. Alleen samen ben je sterk! Als NS weer niet luistert, gaan de acties verder met de andere functiegroepen.
Om te kunnen staken moet je geregistreerd worden als staker. Onder andere om recht te hebben op een uitkering uit de stakingskas van de FNV. Alleen leden van FNV Spoor hebben hier recht op. Als je lid wordt, heb je direct recht op een stakingsuitkering.
Om een stakingspas per mail te krijgen, volg je deze QR-code:
Zoals gezegd we starten de acties bij de Service Stations Dus de stakingspas kan nu alleen door Servicemedewerkers T&S, PLP’s en CW’s worden aangevraagd. Indien de stakingen verder gaan uitbreiden, kun je ook in andere functiegroepen een stakingspas aanvragen.
FNV Spoor en VVMC trekken samen op in deze acties. Aanmeldingen en registraties gaan echter via de eigen vakbond. CNV leden moeten even contact opnemen met hun vakbond, hoe deze met de leden omgaan die mee willen staken.
Heb je vragen of opmerkingen. Neem gerust contact op met Roos Rahimi (roos.rahimi@fnv.nl) of Henri Janssen (Henri.Janssen@fnv.nl).