Eindbod herinrichting Service Stations en Looncomponent Trainmanagers NS Int. weggestemd

Leden vinden het tijd voor acties

Door Redactie 3 september 2021

Eind juli hebben FNV Spoor en VVMC het eindbod van NS omtrent Herinrichting Service Stations voorgelegd aan de leden. Tijdens zes bijeenkomsten is het eindbod besproken en in augustus zijn de leden in de gelegenheid gesteld om hun stem uit te brengen.

Looncomponent Trainmanagers NS Internationaal

De afgelopen periode hebben vakbonden FNV Spoor en VVMC de Trainmanagers werkzaam voor NS Internationaal bv. en Thalys Nederland bv. geraadpleegd over het door de directie NS int. uitgebrachte eindbod voor een nieuw loopbaanpad + verhoging van de looncomponent (toeslag Int.) voor alle Trainmanagers. (ICE/ICberlijn, ICbxl en Thalys/Eurostar). Daarvoor is tijdens diverse Teams-bijeenkomsten het eindbod met de leden besproken.

Resultaat stemmingen

Zowel bij Service Stations en Looncomponent Trainmanagers NS Internationaal hebben de leden in grote getallen hun stem laten horen. Grote meerderheid van de stemgerechtigde heeft in beide raadplegingen tegen het eindbod gestemd. Daarvan geeft bijna iedereen aan voor het stellen van een ultimatum en actiebereid te zijn. Hoewel alleen de stem van de vakbondsleden meetelt, hebben ook veel niet georganiseerden ons laten weten tegen het eindbod en actiebereid te zijn.

Ultimatums stellen

De VVMC en FNV Spoor zullen volgende week NS voor beide zaken (eindbod herinrichting Service Stations en looncomponent Trainmanagers NS Int.) een ultimatum stellen. Wij zullen NS een redelijke termijn geven om te reageren. Indien NS niet tegenmoet komt aan de eisen in het ultimatum roepen wij onze leden op onze eisen middels vakbondsacties af te dwingen.

Voorbereiding acties

FNV Spoor en de VVMC gaan bij elkaar komen om acties te bespreken en voor te bereiden. Al gaan wij er, al dan niet tegen beter weten in, vanuit dat NS het niet zover laat komen. Samen met onze leden wordt bepaald wanneer, waar en welke acties we zullen inzetten. Wij roepen jullie op om massaal aan te sluiten op het moment dat jullie in actie geroepen worden.

De maat is vol

Het is jammer dat de medewerkers in actie moeten komen om NS te overtuigen, maar de uitkomst van de enquĂȘtes laten ons geen andere keuze. Het is jammer dat de waardering van NS richting de medewerkers ver te zoeken is. NS heeft hiermee duidelijk gemaakt niet meer het bedrijf te zijn wat het geweest is. De menselijke maat is zoek en daarmee is de maat voor het personeel vol. Wie niet luisteren wil, moet maar voelen.