FNV stuurt noodkreet aan kabinet om toekomst OV

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 12 maart 2021

FNV heeft staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en minister Hoekstra van Financiën opgeroepen snel met een actieplan te komen voor het openbaar vervoer. De vakbond maakt zich grote zorgen over de toekomst ervan.

Minke Jansma, sectorhoofd FNV Vervoer: ‘Als we niet uitkijken komt het openbaar vervoer gehavend uit de coronacrisis. Dat is slecht voor de mobiliteit, het klimaat en niet in de laatste plaats voor de werkgelegenheid.’

Zwaar

Door de coronamaatregelen mogen mensen geen of minder gebruik van het openbaar vervoer. Daardoor hebben ov-bedrijven minder inkomsten en hebben ze het zwaar. De overheid vergoedt ter compensatie de bedrijven tot 93 procent van de kosten. ‘Dat is misschien voldoende om door de crisis te komen, maar onvoldoende om na de crisis weer de aantrekkelijke vervoersoptie te worden die het was’, aldus Jansma.

Rendabel

Om er voor te zorgen dat mensen na de coronacrisis weer net zo vaak het OV pakken als daarvoor, moet volgens FNV de overheid de huidige kosten voor 100 procent gaan vergoeden. Ook wil de vakbond dat de regeling langer doorloopt dan oktober 2021, zoals het kabinet nu wil. Jansma: ‘De regeling moet net zolang lopen tot er weer genoeg reizigers zijn om rendabel OV uit te kunnen voeren.’

Toekomst

Naast extra geld wil FNV ook dat het kabinet in overleg gaat met vakbonden, vervoerders en belangenorganisaties om een plan voor de toekomst te maken. Dat moet onder meer leiden tot gezamenlijke investeringen die nodig zijn om ook na de crisis goed openbaar vervoer te hebben. ‘We moeten voorkomen dat mensen de auto nemen in plaats van het openbaar vervoer. Dat kan alleen als we nu het OV draaiende houden en tegelijkertijd investeringen doen voor de toekomst’, aldus Jansma.

Lees hier de brief aan de staatssecretaris en minister.