Leden stemmen schoorvoetend in met NS-cao

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 17 februari 2021

Een ruime meerderheid van de leden van FNV Spoor die bij NS werken, heeft ingestemd met het laatste cao-bod van het spoorwegbedrijf. Veel leden zijn wel teleurgesteld, vooral over het loonbod en de regeling over eerder stoppen met werken.

Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: ‘Gezien de situatie wordt het eindbod door de meerderheid van onze leden geaccepteerd, maar veel leden zeggen voor de volgende cao meer waardering van NS te verwachten.’

Lonen

De nieuwe cao gaat, met terugwerkende kracht, in per 1 april 2020 en loopt tot 1 juli 2022. De lonen gaan in drie stappen omhoog, 1,2 procent in 2020, 1,6 procent in 2021 en weer 1,2 procent in 2022. ‘Dat is teleurstellend voor de leden, want die loonstijgingen komen onder het inflatieniveau. In feite gaat men er dus op achteruit’, aldus Janssen. Daarnaast krijgen alle medewerkers een eenmalige vergoeding van 200 euro netto naar rato van het aantal contracturen.

Eerder stoppen

In de nieuwe cao is ook een regeling opgenomen voor eerder stoppen met werken. NS-medewerkers kunnen tot maximaal drie jaar met vervroegd pensioen. Janssen: ‘Wij zijn blij dat het gelukt is om deze regeling voor alle functies en ongeacht het aantal dienstjaren bij NS te laten gelden. Maar het bedrag dat NS meegeeft aan mensen die eerder stoppen, is te laag. Daarnaast heeft NS als voorwaarde opgenomen dat vervroegd uittreden wel operationeel mogelijk moet zijn, wat de regeling dus weer minder zeker maakt.’

Werkgelegenheidsgarantie

Ook over werkgelegenheid zijn op aandringen van FNV in de nieuwe cao verbeterde afspraken gemaakt. NS biedt tot 2025 een garantie op werk voor iedereen die 11 december 2020 in dienst was. Medewerkers waarvan de baan verdwijnt, krijgen minimaal twee passende functies binnen NS aangeboden. Gedwongen ontslagen zijn voor die periode uitgesloten. Onder de NS-cao vallen ongeveer 17.000 mensen.