Nieuwsbrief cao MUMO

Waar staan we nu?

portret Henri Janssen
Door Henri Janssen 20 september 2020

Afgelopen vrijdag, 11 september, heeft de hervatting van de cao-onderhandelingen voor Multimodaal plaatsgevonden. De werkgevers hebben hun gewijzigde voorstellenbrief toegelicht, en bonden hebben daarop gereageerd. Op 28 september 2020 staat het volgende overleg gepland.

Voorstellen werkgevers

Het voorstel van werkgevers is om een cao voor 1 jaar, zonder loon- en toeslagverhoging af te spreken, en ze willen naar een nog ‘wendbaardere inzet’ van het personeel.

Reactie vakbonden

De voorstellen van werkgevers zijn natuurlijk uiterst teleurstellend. De korte looptijd is nog enigszins begrijpelijk, gezien de onzekere situatie waarin het openbaar vervoer verkeerd, maar om de rekening van corona volledig bij jullie als loyale werknemers neer te leggen, dat gaat ons te ver. Jullie hebben allemaal hard doorgewerkt tijdens de crisis en niet zonder risico en tevens is jullie werk gezien de onregelmatigheid, zwaar. We hebben er bij werkgevers op aangedrongen om werknemers te compenseren voor hun loyale inzet in coronatijd. Als het gaat om het nog flexibeler inzetten van het personeel, welke een terugkerende inbreng betreft van de VWMO op de onderhandelingstafel, daar zijn we niet voor.

Pensioenakkoord, eerder stoppen met werken

We hebben aangegeven dat het belangrijkste onderwerp waar nu afspraken over gemaakt moeten worden, het pensioenakkoord is. Op 1 januari 2021 moeten mensen eerder kunnen stoppen met werken en dat betekent dat dit vastgelegd moet worden in de cao. Er wordt door de overheid €21.200 vrijgesteld van extra belasting (RVU-heffing) om medewerkers eerder te kunnen laten stoppen, per jaar. Er zal z.s.m. een werkgroep moeten worden opgestart; deze staat gepland op 28 september in de ochtend. Het belang van het eerder kunnen stoppen met werken is tweeledig: niet alleen de ouderen zijn geholpen, maar ook de baanzekerheid voor de jongere werknemers wordt steviger. Daarnaast zie je dat er door de vele ouderen in het bedrijf veel gebruik wordt gemaakt van voorkeursroosters en ontziemaatregelen. Het bijeffect hiervan is dat de zwaardere diensten bij steeds dezelfde groep komen te liggen. Door ouderen eerder met pensioen te laten gaan, verlicht je ook die druk.

Alles op een rijtje

Kort samengevat, de onderwerpen met de meeste prioriteit, zijn het pensioenakkoord en de loonsverhoging. Verder hebben we het voorstel ingebracht om een werkgroep te starten om de cao Mumo om te bouwen naar een regionale trein cao.

Het duurt te lang..

Daarnaast vinden we dat het lang genoeg geduurd heeft, er moet snel een cao voor jullie komen. De vorige cao is op 31-12 2019 al geƫxpireerd. Naast corona hebben notabene de onderlinge perikelen tussen werkgevers van begin dit jaar, voor vertraging gezorgd. Op de 28ste praten we eerst verder in de werkgroep over de uitwerking van het pensioenakkoord. Aansluitend zullen we de cao-onderhandelingen in de middag weer hervatten.

Namens de gezamenlijke vakbonden FNV, VVMC en CNV Vakmensen,

Met vriendelijke groet,