NS volgt advies FNV Spoor op over tijdelijke snelheidsbeperking Hooghalen

Door Redactie 16 juli 2020

Woensdag 8 juli heeft FNV Spoor NS schriftelijk verzocht bij de NABO in Hooghalen een tijdelijke snelheidsbeperking af te geven. Dit als tijdelijke maatregel tot men een structurele oplossing heeft gevonden. Het Raad van Bestuur van NS heeft in een schriftelijke reactie richting FNV Spoor laten weten deze tijdelijke snelheidsbeperking te gaan afgeven.

NS volgt advies FNV Spoor op over tijdelijke snelheidsbeperking Hooghalen

Ook maatregelen bij andere NABO’s

Tijdens het vakbondsoverleg met de directie van NS Reizigers werd duidelijk dat bij de NABO in Hooghalen, de snelheid teruggaat naar 90 kilometer per uur. Dit zolang de tijdelijke tussenmaatregelen nog niet gerealiseerd zijn. De afgelopen weken heeft NS, op basis van het overwegenregister, samen met ProRail alle NABO’s gelegen op de NS baanvakken geanalyseerd ter verbetering van veiligheidsmaatregelen. Hierbij wordt gekeken naar de zichtbaarheid van treinen, hoe vaak een overweg wordt overgestoken, welke type voertuigen ervan gebruik maken en of het een openbare of particuliere overweg betreft. Deze analyse rond NS deze week af. In de analyse wordt bekeken of en welke (aanvullende) maatregelen nodig zijn  om de veiligheid te waarborgen. Deze maatregelen kunnen ook tijdelijke maatregelen zijn per overweg, zoals snelheidsbeperking, signalering, plaatsen van hekken en het inzetten van verkeersregelaars. Vanuit NS ligt de toezegging om FNV Spoor en de andere bonden te blijven informeren en betrekken.

Staatssecretaris moet nu haar verantwoordelijkheid nemen

Rond de discussie van de NABO in Hooghalen en ook rondom andere NABO’s blijkt dat  wandelverenigingen en de fietsersbond sterk lobbyen om deze overgangen open te houden. Dat is uiteraard onacceptabel. Hoe belangrijk het ook is om te kunnen fietsen of wandelen, hoeven wij daarvoor we geen onveilige situaties op het spoor te accepteren. In Nederland zijn genoeg alternatieven. FNV Spoor zal de staatssecretaris dan ook aanspreken om haar verantwoordelijkheid te nemen daar waar het de veiligheid van de spoormedewerkers en de reizigers betreft. Het gaat nu enkel en alleen nog om de veiligheid van spoormedewerkers en de reizigers.