FNV Spoor heeft sinds het noodlottig ongeval op vrijdag 22 mei ervoor gekozen de publiciteit te mijden uit het respect voor de nabestaanden. Achter de schermen zijn wij echter wel druk om alle feiten boven tafel te krijgen. Uiteraard met slechts één doel, dat dit nooit meer gebeurt.
Wij hebben kennisgenomen van een bericht namens de MSO aan haar medewerkers, waarin zij toelichting gaf waarom het hek aan de overgang te Hooghalen open blijft staan. Ze sloot haar bericht af met de woorden: ‘nu dit bekend is, er geen meldingen meer gemaakt hoeft te worden in de MVM of bij de MKNS'.
Deze laconieke houding van het management van NS vinden wij echt onacceptabel. In de spoorsector wordt een hoge veiligheidsnorm gehanteerd. Een verklaring waarom een hek bij een NABO openstaat mag geen reden zijn om geen verdere maatregelen te treffen en de medewerkers ervan te weerhouden geen melding meer te maken van een gevaarlijke situatie.
FNV Spoor heeft dan ook opgeroepen om per direct de instructie te geven om hetzelfde te handelen als bij een ’Aanwijzing voorzichtig rijden’ ter hoogte van de bewuste overweg.
FNV Spoor is het absoluut niet met NS eens, dat gevaarlijke situaties niet meer gemeld hoeven te worden. Dit is in strijdt met de 5 veiligheidsovertuigingen voor een veiligheidscultuur bij NS. Wij adviseren dan ook altijd melding te blijven doen het openstaande hek en alle andere gevaarlijke situaties.