Kan je niet veilig vertrekken? Dan dien je de trein te laten staan

Redactie
Door Redactie 10 juli 2020

Werk je op een van de NS treinen? Dan informeren we je graag over de volgende afspraken/instructies uit het actuele handelingsperspectief voor de Hoofdconducteurs van NS.

Kan je niet veilig vertrekken? Dan dien je de trein te laten staan

Wat zegt NS?

NS heeft in haar Corona-update van 11 juni naar de NS-medewerkers het volgende gecommuniceerd:

NS rijdt vanaf 29 juni weer alle treinen inclusief het nachtnet
Sinds 2 juni rijdt NS een dienstregeling in nationaal belang. Vanaf maandag 29 juni rijdt NS weer de volledige dienstregeling, inclusief het nachtnet en spitstreinen. Vanaf 15 juni plannen we ook weer twee hoofdconducteurs in op zogenoemde Beke-treinen en op treinen op donderdag, vrijdag en zaterdagavond vanaf 22.00 uur.

Wat zegt het handelingsperspectief?

Niet met het bedoelde aantal Hc’s op de trein, wat doe je?

  • De insteek is de reguliere bezetting aan Hc’s op de trein te hebben. Dat betekent dat in het kader van de bakkennorm of de afspraken op het gebied van sociale veiligheid je met meer Hc’s een dienst hebt op een trein. 
  • Het kan echter voorkomen dat in verband met de huidige bezettingsgraad dat niet lukt. En dat je dus bijvoorbeeld op een trein na 22.00 uur op donderdag, vrijdag en zaterdag alleen dienst doet. Wees je daar van bewust en gebruik je vakmanschap zoals altijd, bijvoorbeeld bij het maken van de keuze of het dan verstandig is om meer te doen dan zorg dragen voor een veilig vertrekproces.

Hoe ga je om met (te) drukke treinen?

In het handelingsperspectief staat het volgende:

Vanaf 1 juli is een te drukke trein pas een te drukke trein als er geen zitplaatsen meer beschikbaar zijn. Reizigers zijn er zelf voor verantwoordelijk, en niet het treinpersoneel, dat er niet te veel mensen de trein in gaan. Als Hc kan je uiteraard via de omroep mensen adviseren te spreiden en in eerste instantie alleen te gaan zitten op zitplaatsen en niet te blijven staan. De Hc blijft verantwoordelijk voor een veilig vertrekproces, maar vertrekt ook bij een volle trein.

  • Als er meer reizigers zijn dan zitplaatsen: Maak Melding Overvolle Trein melding via Klantenservice – Ondersteuning Personeel. Hieronder vind je nog voorbeeldberichten die je kunnen helpen de trein leger te krijgen.
  • Als er ondanks spreiding over de trein een groot deel reizigers ook moet staan: Maak MOT melding via Klantenservice – Ondersteuning Personeel. Op basis van deze melding kunnen dan op volgende stations door de regievoerder maatregelen genomen worden zoals, druktewaarschuwing via stationsomroep. Je laat de trein niet staan zolang je veilig kan vertrekken.

Conclusie

Een trein die je volgens jouw inschatting niet veilig kan laten vertrekken, dien je volgens het handelingsperspectief te laten staan. Want we werken veilig of we werken niet.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.