Nieuw en eerlijk loongebouw is nodig bij NS

FNV Spoor houdt vast aan eerlijke doorgroei

Redactie
Door Redactie 21 oktober 2025

Niet in de laatste cao-onderhandelingen, maar in de cao daarvoor, stelde FNV Spoor voor om een beter loongebouw te maken. Dat betekent: minder treden en een eerlijkere en snellere doorgroei in salaris. Voor NS was dat toen nog een stap te snel. Toch kwam er wel een cao-afspraak: er zou een onderzoek komen naar een loongebouw met minder treden. Volgens het cao-akkoord van 2024 moest dat onderzoek medio 2025 klaar zijn. Hoe staat het er nu mee?

Waarom een nieuw loongebouw?

In het huidige loongebouw staan te veel treden. Het duurt veel te lang voordat je het salaris bereikt dat past bij een volledig zelfstandig werkende medewerker bij NS.

Gemiddeld duurt dat bij andere bedrijven zo’n tien jaar, maar bij NS is dat zestien tot negentien jaar. In theorie kan het zelfs oplopen tot dertig jaar. Ook zijn de treden niet eerlijk verdeeld. Soms krijg je bij de volgende trede een redelijke verhoging, maar soms bijna niets. In cao’s is het normaal dat je salaris bij een volgende trede met ongeveer 3% stijgt. Bij NS is dat vaak minder. Het is dus echt tijd voor een nieuw loongebouw.

Als NS aantrekkelijk wil blijven als werkgever, hoort daar een eerlijk loongebouw bij. Het huidige systeem helpt daar niet bij.

Beter loongebouw voorgesteld

Eind 2024 was er nog steeds geen overleg tussen NS en de vakbonden over het onderzoek. Omdat we van NS en de andere bonden geen initiatief zagen, heeft FNV Spoor samen met onze deskundigen zelf een eerlijk loongebouw uitgewerkt en voorgesteld. NS wees dit voorstel af en verwees naar de letterlijke tekst van het cao-akkoord uit 2024. Wederom vond NS ons voorstel een stap te snel.

Teleurstelling

Op 16 oktober 2025 stond het onderwerp loongebouw eindelijk op de agenda van het overleg tussen NS en de vakbonden.
Wij waren goed voorbereid. Ons voorstel hadden we al vorig jaar ingediend, mét een duidelijke onderbouwing. Ook hadden we een deskundige meegenomen om uitleg te geven en vragen te beantwoorden.

Maar opnieuw vond NS het te vroeg. NS wilde alleen praten over hoe het onderzoek uitgevoerd moet worden.
Terwijl volgens de afspraak dat onderzoek al medio 2025 afgerond had moeten zijn.

Ons concrete en goed onderbouwde voorstel werd genegeerd. Er was geen interesse in een toelichting, geen vragen, niets. Onze deskundige zat er eigenlijk voor niets.

Weer uitstel

Het lijkt erop dat NS niet wil komen tot een beter en eerlijker loongebouw.
De inhoud werd niet besproken. NS wil eerst een benchmark (een vergelijking met andere bedrijven) en ondersteuning van een externe deskundige, bij voorkeur iemand van werkgeversorganisatie AWVN. Al deze stappen hadden ze allang kunnen voorbereiden als ze dat echt nodig vonden. Willen ze tijd rekken? Hopen ze op 'van uitstel komt afstel'? We weten het niet, maar we begrijpen dat veel van jullie hier vraagtekens bij hebben.

Jongere machinisten extra de dupe

Bij nieuwe machinisten zien we grote verschillen in salaris. Wie rechtstreeks van een ROC of van het STC bij NS komt werken, verdient vanaf het begin vaak veel minder dan collega’s die eerst (kort) bij een andere vervoerder werkten. Ook als ze samen in dezelfde klas zaten, tegelijk de opleiding afronden en dezelfde functie hebben, kunnen de salarissen flink verschillen. In bekende gevallen scheelt dit zelfs € 341,28 per maand. Over de hele loopbaan kan dat tienduizenden euro’s zijn.

Soms verdient een machinist die bij NS is opgeleid zelfs na jaren nog minder dan iemand die minder lang machinist is, maar van buiten NS is ingestroomd.

Onredelijke loonkloof

Twee machinisten, Max Schrama en Robin de Vries, beiden machinist met standplaats Gvc, hebben dit bij FNV Spoor aangekaart.
In het vakbondsoverleg van 1 oktober lieten zij met een eigen document zien hoe groot de verschillen zijn en hoe oneerlijk het uitpakt door de 'Richtlijn Aannamesalaris volledig bevoegde extern instromende machinisten'.

NS complimenteerde Max en Robin voor hun duidelijke uitleg, maar gaf aan pas iets te willen doen in het kader van het onderzoek naar een nieuw loongebouw.
Met andere woorden: ook dit onderwerp wordt doorgeschoven.

Volgens FNV Spoor zijn de onredelijke loonkloof en het nieuwe loongebouw twee aparte onderwerpen. Ze horen niet aan elkaar gekoppeld te worden.

Wij blijven ervoor gaan!

FNV Spoor geeft niet op. Het is tijd voor een nieuw en eerlijk loongebouw. Wij hebben ons huiswerk gedaan. Nu de rest nog.

Ben je al lid van de FNV?

Top! Dan weet je dat het veel voordelen heeft, zoals juridische bijstand. En je maakt deel uit van een sterke gemeenschap die opkomt voor jouw rechten. Maak dus je collega’s lid en verdien een tientje! Nog geen lid?

Word lid

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.