Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Tweede Kamer kan verdere marktwerking spoor tegenhouden

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 16 juni 2020

Vandaag hebben Tweede Kamerleden van verschillende politieke partijen het witboek Spoor van FNV in ontvangst genomen. Het witboek gaat in op de negatieve gevolgen van marktwerking op het spoor. Met voorbeelden waar het misging in het buitenland, de gevolgen voor de werkgelegenheid op de Nederlandse arbeidsmarkt en verhalen van medewerkers van diverse spoorbedrijven over de druk op veiligheid en service.

Onder meer het CDA en 50PLUS reageerden op de overhandiging van het witboek. Corrie van Brenk (50PLUS) liet weten niets te zien in marktwerking op het spoor. ‘We zien onder andere dat de service voor ouderen en mensen met beperkingen in aanbestede lijnen ernstig achteruit is gegaan.'

Mustafa Amhaouch (CDA): ‘FNV Spoor heeft gelijk dat er meer internationale ambitie in hoofd railnet concessie mag komen. Grens overschrijdend vervoer waarvan 80% in Nederland en 20% buitenland zou in de concessie opgenomen moeten worden.’

Hoopvol

Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: ‘Het witboek moet Tweede Kamerleden laten zien dat meer marktwerking op het spoor geen goede ontwikkeling is. Kijk naar de situatie in Limburg. Daar rijden NS en Arriva deels op dezelfde trajecten en de treinkaartjes van Arrivé zijn daar aanzienlijk duurder dan die van de NS. Bovendien ontvangt Arriva een stevige subsidie van de provincie en betaalt de NS juist aan de overheid om te mogen rijden. De reacties vanmiddag van diverse Tweede Kamerleden op het witboek stemmen ons hoopvol.’

Stop marktwerking

Afgelopen week maakte staatssecretaris Van Veldhoven bekend dat er plannen zijn voor nog meer marktwerking op het spoor. Wat Janssen betreft is het belangrijk om ook de medewerkers van de diverse spoorbedrijven te horen en te leren van ervaringen uit het buitenland, voordat er besloten wordt tot meer marktwerking. Janssen: ‘Meer marktwerking op het spoor is niet eens mogelijk. Echte marktwerking houdt in dat verschillende vervoerders op hetzelfde tijdstip dezelfde verbinding uitvoeren en dat reizigers zelf hun vervoerder kunnen kiezen. Dat is niet de huidige praktijk en dat zal het met meer marktwerking ook niet worden.'

Lees het witboek Spoor en het inlegvel over de invloed van de coronacrisis