NS topman in Op1 op verkeerde spoor

Door Redactie 15 mei 2020

NS-directeur Roger van Boxtel zat donderdagavond 14 mei aan tafel bij Op1. Hij gaf een toelichting over de situatie vanaf 1 juni op en rond het spoor. Hij deelde zijn zorgen of het allemaal wel goed zou gaan. Hij kwam terecht op voor zijn medewerkers. Tot zover prima.

NS topman in Op1 op verkeerde spoor

Hoezo wendbaar en flexibel worden?

Het is altijd mooi als de werkgever voor de veiligheid van zijn medewerkers opkomt. Maar toen kwam het. Presentator Sander Schimmelpenninck stelde de vraag of NS nu een economisch probleem heeft? Daarop antwoorde de directeur dat NS onwaarschijnlijk veel geld verliest. Er komt eigenlijk bijna niets meer binnen terwijl de kosten gewoon doorlopen. Dit ook op verzoek van de overheid. ‘We blijven allemaal rijden, dus het gaat gewoon door’, zei hij.

Hiermee zit Van Boxtel op de verkeerde spoor. NS rijdt niet ‘zeg maar ook’ op verzoek van de overheid door. Het is de overheid die NS en alle andere OV-bedrijven heeft aangegeven te moeten blijven rijden. Om de mensen uit de cruciale sectoren en in de vitale processen op en van het werk te brengen.

De NS-directeur informeerde heel Nederland dat hij de komende dagen met de medewerkers,  medezeggenschap en vakbonden zal gaan praten over ‘hoe gaan wij dit doen?’. Iets verderop zegde hij toe zijn uiterste, uiterste best te doen om alle mensen met een contract binnenboord te houden. ‘Maar ik ga aan mijn werknemers ook wel wat vragen. We moeten ook maximaal wendbaar en flexibel worden, want we moeten met elkaar deze crisis door’, stelde hij.

Ogen niet dicht

Uiteraard sluiten wij onze ogen ook niet voor de financiële positie van NS als één van de grootste werkgevers van Nederland. Maar wij stellen dat het openbaar vervoer, en zeker de OV-medewerkers, niet afgerekend mogen worden op een financieel rendement. Het OV is een publieke dienstverlening waarover vriend en vijand het met elkaar eens zijn. Met een gigantisch groot maatschappelijk en economisch belang. Men moet dus niet alleen maar kijken wat het kost treinen te rijden, maar men moet vooral ook kijken wat het de maatschappij kost als de treinen niet rijden.

Conclusie

Van Boxtel Lijkt dus het plan te hebben om de rekening van de verliesgevende operatie tijdens de coronacrisis voor een groot deel bij zijn medewerkers neer te leggen. Mooi als dat niet gepaard gaat met collectief gedwongen ontslag. Wat hij overigens niet toezegt, maar met een reductie van 5.000 medewerkers komt de rekening als het aan NS ligt dus op termijn gewoon bij de trouwe, flexibele en loyale NS medewerkers te liggen. De medewerkers die tijdens de coronacrisis veelal in de frontline opereerden. Dit is geen dankjewel en waardering voor deze medewerkers.

We wachten op de uitnodiging

Zodra we voor het aangekondigde gesprek worden uitgenodigd, gaan wij daar op in. We gaan dan de echte plannen van NS vast wel horen. Wij staan in ieder geval op ons standpunt dat de NS-medewerkers heel hard en zeer flexibel werken. Die prestaties moeten gewoon goed beloond worden en de werkdruk mag niet nog verder verhoogd worden.

Zodra er nieuws is hoor je van ons.