Oude NS-visie Wal van tafel

Door Redactie 22 april 2020

FNV spoor heeft tijdens het vakbondsoverleg Service en Stations vernomen dat NS intern meldt dat visie Wal van tafel is. Die visie moest voor de medewerkers en vakbonden tot het laatst toe onbekend blijven. FNV had deze informatie in een eerder overleg onder embargo vernomen, maar wij zien nu geen reden meer om onze achterban deze informatie te onthouden.

NS-conducteur

Oude visie wal

Maandenlang werd er gesproken over een visie Wal. De inhoud hiervan was slechts met de ondernemingsraad van NS gedeeld, onder zware geheimhouding. Ook de vakbonden kregen geen informatie. Net voor het uitbreken van de coronacrisis kregen de vakbonden wel, onder embargo, te horen dat de oude visie door NS van tafel is gehaald.

Service is de kracht van NS

Hoewel verder niemand de exacte inhoud van de ‘oude’ visie kende, was het gevoel van velen dat die ten koste van veel werkgelegenheid zou kunnen gaan. Dan is het dus mooi nieuws dat NS deze visie heeft ingetrokken. Want wat ons betreft is er voor iedereen plaats in de herberg en is Service de kracht van NS. Daarbij past dus geen verlies van werkgelegenheid.

Samen naar de toekomst

Op dit moment is de directie van NS in gesprek met de medezeggenschap om te kijken hoe een nieuwe visie vormgegeven kan worden. Het is de bedoeling om de werkvloer hierover te laten meedenken. Uiteraard zal FNV Spoor zich ook met de inhoud gaan bemoeien. Dat doen we in het vakbondsoverleg en via onze kadergroep T&S. Hoe meer medewerkers zich aansluiten, hoe groter de invloed van de werkvloer is.

Sluit je aan bij de kadergroep T&S

Binnen kadergroep T&S ben je op de hoogte van de ontwikkelingen, kun je meedenken, meepraten en meebeslissen. Je bent de vertegenwoordiger van jouw collega’s en voorzie je hen van informatie vanuit FNV Spoor. Interesse? Mail Roos Rahimi (bestuurder FNV Spoor) via roos.rahimi@fnv.nl.