FNV Spoor roept NS op reizigers te waarschuwen

‘Te volle treinen kunnen blijven staan’

portret Henri Janssen
Door Henri Janssen 18 april 2020

Per 27 maart heeft NS, op verzoek van FNV Spoor en andere bonden, in het handelingsperspectief voor de Hoofdconducteurs opgenomen dat als de Hoofdconducteur niet veilig buitenom kan sleutelen vanwege het niet voldoen aan de 1,5 meter afstand op het balkon of niet veilig de cabine kan bereiken, de trein niet mag vertrekken.

Afgelopen vrijdagmiddag, 17 april 2020, maakte NS bekend dat per 29 april de speciale basisdienstregeling met extra intercity’s zal worden verstevigd. De vakbonden zijn hierover vooraf geïnformeerd. Wij hebben onze zorgen richting NS geuit, dat deze versteviging van de huidige basisdienstregeling tot een aanzuigende werking van reizigers kan leiden. NS gaf aan de zorgen te delen en hier maatregelen tegen te nemen. Deze maatregelen zijn vooral op vrijblijvende oproepen tot de reiziger gericht. Zoals: “De trein blijft rijden maar niet voor een dagje uit”. Bij het zien van de concept communicatie van NS over de versterking van de basisdienstregeling heeft FNV Spoor NS dringend verzocht om de waarschuwing voor de reizigers op te nemen dat de kans aanwezig is dat te volle treinen niet zullen vertrekken. Dit verzoek is door onze NS gesprekspartners aan de afdeling communicatie voorgelegd. Zij lieten weten ons verzoek niet over te zullen nemen, omdat deze niet passend is bij de communicatie van NS.

Hoofdconducteur in problemen

Na de communicatie heeft FNV Spoor nogmaals bij NS bezwaar gemaakt en gewaarschuwd. Zonder de waarschuwing voor de reizigers dat te volle treinen niet rijden, is de kans reëel dat de Hoofdconducteurs in zeer vervelende discussies met reizigers terecht kunnen komen welke tot agressie kunnen leiden. En wellicht het belangrijkste is dat te volle treinen voor de reizigers en voor het personeel gewoon een verhoogd besmettingsgevaar met zich meebrengt. Op discussie, agressie en besmettingsrisico zit niemand te wachten

Dringend oproep FNV Spoor

FNV Spoor roept hierbij de directie van NS nogmaals op om alsnog de reizigers te wijzen op de kans dat een te volle trein blijft staan. Voor FNV Spoor blijft bij het credo: "We werken veilig of we werken niet".

Vragen over Corona en werken?

FNV Spoor krijgt heel veel vragen van leden rondom werken en corona. Wij proberen jullie vragen te beantwoorden via www.fnv.nl/spoor-corona .

Henri Janssen & Roos Rahimi - Bestuurders FNV Spoor