Afgelopen vrijdag 18 oktober vond de 3e onderhandelingsronde plaats over de personele consequenties vanwege verlies arbeidsplaatsen bij O&S Leidschendam en Maastricht.
NS gaf direct aan dat de voorstellen die FNV Spoor op 11 oktober namens leden op tafel heeft gelegd, op de meeste punten voor NS wel erg lastig liggen. Na het 4 uur durende overleg bleek dat NS in het begin beter had kunnen zeggen: “wij gaan met geen enkel voorstel akkoord”.
Alleen over de peildatum van 1 juli 2019 zijn wij het eens geworden. De peildatum is de datum waarop de afspiegeling moet worden toegepast. Het “fotomoment” van de afspiegeling.
Voor Maastricht betekent dit dat het werknemersbestand op de peildatum bepalend is om de groep die op het project “Traxx” worden gezet te bepalen. Dat is dan ook de groep waarvoor per 1 juli 2021 geen werk meer binnen NS is en dus op 1 juli 2021 overcompleet worden.
Voor Leidschendam betekent dit dat de boventalligen vanuit de afspiegeling vanuit het werknemersbestand per 1 juli 2019 de mensen worden afgespiegeld, die worden overgeplaatst gaan worden naar o.a. Berkel-Enschot en Haarlem.
NS houdt vast aan hun voorstel: “eerste drie jaar een reistijdcompensatie, waarbij de extra reistijd, minus 30 minuten wordt gecompenseerd.
Voorbeeld:
Stel je reistijd woon-werk bedraagt nu 25 minuten en je moet naar Berkel-Enschot. Dan krijg je in dit voorbeeld een reistijd van 85 minuten enkele reis. Jouw extra reistijd wordt dus 60 minuten. Je krijgt bij het NS voorstel 2 x 30 minuten per dienst vergoed. Je bent dan 2 uur en 50 minuten voor NS onderweg en 8 uur en 30 minuten in dienst, dus 11 uur en 20 minuten voor je werk van huis. En dit is de situatie zonder files en onregelmatigheden. En daarvoor wordt je als het aan NS ligt gedurende de 3 jaar 1 uur per dienst gecompenseerd.
Indien de feitelijke reistijd woon–werk 45 minuten overschrijdt dan wordt die overschrijding voor 50% in tijd gecompenseerd of naar keuze medewerker in geld.
Voorbeeld:
Stel je reistijd woon-werk bedraagt ook nu 25 minuten en deze wordt na je overplaatsing naar Berkel-Enschot 85 minuten. Dan is jouw extra reistijd 60 minuten dus krijg je per dienst 2 x 30 minuten vergoed.
Aanvullend daarop: de reistijd die de 45 minuten enkele reis overstijgt wordt in ons voorstel voor 50% gecompenseerd. Je reist in dit voorstel 85 minuten en daarvan wordt dus de helft van de 40 minuten = 20 minuten ook gecompenseerd. Dus een netto compensatie van 2 x 30 minuten + 2 x 20 minuten per dienst = voor onbepaalde tijd een compensatie van 1 uur en 40 minuten per dienst.
Kilometervergoeding eigen vervoer:
Maatwerk bij geen vervoer (geen auto beschikbaar of geen rijbewijs)
worden tussen NS en de desbetreffende medewerker (bijvoorbeeld een taxidienst o.i.d).
Terugkeergarantie/voorrangspositie:
NS stelt voor om de medewerkers een jaar lang een terugkeergarantie te geven op de eigen functie binnen de oorspronkelijke locatie waar men werkzaam was, indien daar een vacature ontstaat.
Onregelmatigheidstoeslag (ORT)
Plaatsmaakregeling
Premmobiliteit Maastricht
Loyaliteit premie
NS heeft ons op het einde van de onderhandelingen medegedeeld dat ze niet weten hoe we nu verder moeten en gaf aan tijd nodig te hebben zich te beraden over de huidige situatie. In de loop van de volgende week zal NS contact met de vakbondsbestuurders opnemen, om te bezien hoe we nu verder kunnen gaan.
Het ziet er ernstig naar uit dat verder praten niet veel meer voor jullie zal opleveren. NS houdt eigenlijk aan al hun eerste voorstellen vast en verwijst alle voorstellen die wij namens jullie hebben ingebracht naar de prullenbak.
Er is een reƫle kans dat wij echt niet uit gaan komen. Indien dat stadium is bereikt, zijn wij uit onderhandeld. Als deze situatie zich voor doet, komen we weer naar jullie toe in Leidschendam en Maastricht om te kijken wat jullie willen. Tekenen bij het kruisje of actievoeren voor een beter resultaat (in welke vorm wij actie gaan voeren bepalen wij t.z.t. samen.
Mooier kunnen we het voor nu niet maken.
Wil je onze positie versterken aan tafel en meebeslissen in de onderhandelingen?
Klik dan hier om je direct lid te worden. Wil je meer informatie over het lidmaatschap? klik dan hier
Met vriendelijke groeten,
Henri Jansen - Bestuurder – onderhandelaar FNV Spoor
Roos Rahimi - Bestuurder – onderhandelaar FNV Spoor
Peter Bekkers - kaderlid FNV Spoor – lid onderhandelingsdelegatie
Arjan Oostindie - kaderlid FNV Spoor – lid onderhandelingsdelegatie