3e onderhandelingsronde personele consequenties werkpakket O&S

NS toont begrip, maar zegt NEE op alle voorstellen van de medewerkers

portret Henri Janssen
Door Henri Janssen 20 oktober 2019

Afgelopen vrijdag 18 oktober vond de 3e onderhandelingsronde plaats over de personele consequenties vanwege verlies arbeidsplaatsen bij O&S Leidschendam en Maastricht.

De goede sfeer levert helemaal niets op

NS gaf direct aan dat de voorstellen die FNV Spoor op 11 oktober namens  leden op tafel heeft gelegd, op de meeste punten voor NS wel erg lastig liggen. Na het 4 uur durende overleg bleek dat NS in het begin beter had kunnen zeggen: “wij gaan met geen enkel voorstel akkoord”.

Zijn de partijen het dan nergens over eens?

Alleen over de peildatum van 1 juli 2019 zijn wij het eens geworden. De peildatum is de datum waarop de afspiegeling moet worden toegepast. Het “fotomoment” van de afspiegeling.
Voor Maastricht betekent dit dat het werknemersbestand op de peildatum bepalend is om de groep die op het project “Traxx” worden gezet te bepalen. Dat is dan ook de groep waarvoor per 1 juli 2021 geen werk meer binnen NS is en dus op 1 juli 2021 overcompleet worden.
Voor Leidschendam betekent dit dat de boventalligen vanuit de afspiegeling vanuit het werknemersbestand  per 1 juli 2019 de mensen worden afgespiegeld, die worden overgeplaatst gaan worden naar o.a. Berkel-Enschot en Haarlem.

De voorstellen waar NS nee tegen heeft gezegd:

• Reistijdcompensatie:

NS houdt vast aan hun voorstel: “eerste drie jaar een reistijdcompensatie, waarbij de extra reistijd, minus 30 minuten wordt gecompenseerd.
Voorbeeld:
Stel je reistijd woon-werk bedraagt nu 25 minuten en je moet naar Berkel-Enschot. Dan krijg je in dit voorbeeld een reistijd van 85 minuten enkele reis. Jouw extra reistijd wordt dus 60 minuten. Je krijgt bij het NS voorstel 2 x 30 minuten per dienst vergoed. Je bent dan 2 uur en 50 minuten voor NS onderweg en 8 uur en 30 minuten in dienst, dus 11 uur en 20 minuten voor je werk van huis. En dit is de situatie zonder files en onregelmatigheden. En daarvoor wordt je als het aan NS ligt gedurende de 3 jaar 1 uur per dienst gecompenseerd.

• FNV Spoor stelt voor om de extra reistijd woon-werk minus 30 minuten enkele reis  in tijd te  compenseren of naar keuze medewerker in geld.

Indien de feitelijke reistijd woon–werk 45 minuten overschrijdt dan wordt die overschrijding voor 50% in tijd gecompenseerd of naar keuze medewerker in geld.

• De reistijdcompensatie geldt als het aan FNV Spoor ligt voor onbepaalde tijd.

Voorbeeld:
Stel je reistijd woon-werk bedraagt ook nu 25 minuten en deze wordt na je overplaatsing naar Berkel-Enschot 85 minuten. Dan is jouw extra reistijd 60 minuten dus krijg je per dienst 2 x 30 minuten vergoed.
Aanvullend daarop: de reistijd die de 45 minuten enkele reis overstijgt wordt in ons voorstel voor 50% gecompenseerd. Je reist in dit voorstel 85 minuten en daarvan wordt dus de helft van de 40 minuten = 20 minuten ook gecompenseerd. Dus een netto compensatie van 2 x 30 minuten + 2 x 20 minuten per dienst = voor onbepaalde tijd een compensatie van 1 uur en 40 minuten per dienst.

Kilometervergoeding eigen vervoer:

• FNV Spoor stelt voor dat indien je vanwege je dienst niet met het OV kan reizen alle gereden KM’s voor €0,19 voor onbepaalde tijd worden vergoed.

Maatwerk bij geen vervoer (geen auto beschikbaar of geen rijbewijs)

• Indien het niet mogelijk is om op het werk te komen dient de medewerker dit aan te geven bij haar of zijn leidinggevende. Hiervoor dienen maatwerkafspraken gemaakt te

worden tussen NS en de desbetreffende medewerker (bijvoorbeeld een taxidienst o.i.d).

Terugkeergarantie/voorrangspositie:

• FNV Spoor stelt voor dat de overgeplaatste medewerkers bij een passende of passend te maken functie op OB’s en SB’s waar men dichterbij woont, op vrijwillige basis recht hebben op overplaatsing.

NS stelt voor om de medewerkers een jaar lang een terugkeergarantie te geven op de eigen functie binnen de oorspronkelijke locatie waar men werkzaam was, indien daar een vacature ontstaat.

Onregelmatigheidstoeslag (ORT)

• FNV Spoor stelt voor dat indien je door deze reorganisatie in ORT terugvalt, dit verschil met een afbouwregeling de eerste vijf jaar wordt gecompenseerd.

Plaatsmaakregeling

• FNV Spoor stelt een regeling voor waarmee vrijwilligers een vergoeding ontvangen indien ze op vrijwillige basis ontslag nemen zodat een ander niet over wordt overgeplaatst of overcompleet raakt.

Premmobiliteit Maastricht

• FNV Spoor stelt voor dat NS garandeert dat er in Maastricht ook vanaf 1 juli 2021 niemand overcompleet raakt. Indien NS dat niet wilt garanderen, stellen wij voor dat de mensen die op de Traxx worden afgespiegeld, vanaf 1 januari 2020 premobiel worden verklaart en daarmee aanspraak kunnen maken op het sociaal plan. NS stelt voor dat deze groep pas per 1 januari 2021 premobiel wordt verklaard.

Loyaliteit premie

• Voor Maastricht stelt FNV Spoor een loyaliteitspremie voor, voor mensen die op Traxx worden afgespiegeld. Deze premie loopt op naarmate ze langer (tot uiterlijk 1 juli 2021) blijven werken.

Hoe nu verder?

NS heeft ons op het einde van de onderhandelingen medegedeeld dat ze niet weten hoe we nu verder moeten en gaf aan tijd nodig te hebben zich te beraden over de huidige situatie. In de loop van de volgende week zal NS contact met de vakbondsbestuurders opnemen, om te bezien hoe we nu verder kunnen gaan.

Pratend lijkt het niet echt te lukken.

Het ziet er ernstig naar uit dat verder praten niet veel meer voor jullie zal opleveren. NS houdt eigenlijk aan al hun eerste voorstellen vast en verwijst alle voorstellen die wij namens jullie hebben ingebracht naar de prullenbak.

Er is een reƫle kans dat wij echt niet uit gaan komen. Indien dat stadium is bereikt, zijn wij uit onderhandeld. Als deze situatie zich voor doet, komen we weer naar jullie toe in Leidschendam en Maastricht om te kijken wat jullie willen. Tekenen bij het kruisje of actievoeren voor een beter resultaat (in welke vorm wij actie gaan voeren bepalen wij t.z.t. samen.
Mooier kunnen we het voor nu niet maken.

Wil je onze positie versterken aan tafel en meebeslissen in de onderhandelingen?
Klik dan hier om je direct lid te worden. Wil je meer informatie over het lidmaatschap?  klik dan hier

Met vriendelijke groeten,

Henri Jansen        -    Bestuurder – onderhandelaar FNV Spoor