Memo ‘Extra aandacht voor verzuim’ is paard achter de wagen voor ziekteverzuim bij NS

portret Henri Janssen
Door Henri Janssen 27 september 2019

We worden overspoeld met vragen en boze reacties over een memo vanuit NS. In de memo staat dat het management van NS meent ‘extra aandacht’ aan het ziekteverzuim te moeten schenken. Onze (FNV Spoor, CNV, VVMC en VHS) reactie op de memo.

Trein van NS

‘Ziekteverzuimwagen’

Weer spant NS het paard achter de ‘ziekteverzuimwagen’. De memo is eenzijdig en irriteert de medewerkers en de ingezette ‘extra’ aandacht maakt geen medewerker beter. De memo beïnvloedt het ziekteverzuim dus in ieder geval niet positief. Deze keer denkt NS het hoge ziekteverzuim terug te kunnen dringen door eerder en vaker met een zieke medewerker te bellen. Ruim een jaar geleden wilde NS in sommige PE’s de ‘nulverzuimers’ belonen omdat deze zich over een bepaalde periode niet ziek hadden gemeld. Beide acties leggen de verantwoordelijkheid bij de medewerker. Wij kunnen ons voorstellen dat de zieke medewerker dat zelfs ervaart alsof deze door NS als schuldig is bevonden. Arbeidsongeschiktheid overkomt je en je hebt mazzel als jou dat niet of weinig overkomt.

Arbeidsgerelateerd verzuim?

Als NS echt de hand aan de ‘verzuimknop’ wil slaan, zal NS vooral de oorzaken van het hoge ziekteverzuim inzichtelijk moeten krijgen. We weten dat er binnen NS diverse zware omstandigheden voorkomen waaronder de medewerkers het werk moeten doen. Zowel onder direct als indirect personeel. Dat is de ‘verzuimknop’ waar NS zelf het meeste invloed op heeft.

Tenenkrommend

Het is tenenkrommend te lezen dat NS kennelijk niet in staat is, of erger nog, wellicht niet bezig is de werkelijke oorzaken van het oplopende ziekteverzuim in kaart te brengen. Pas met die informatie kan er gericht beleid gemaakt worden om het ziekteverzuim te beperken.

Pas op wat je deelt

Laat duidelijk zijn dat de verzuimconsulent van Arboactive in gesprek met een zieke medewerker mag gaan. Met als doel om samen met deze medewerker te kijken naar wat voor haar of zijn inzetbaarheid nodig is. Wij wijzen je erop dat het iedereen vrij staat een gesprek met de Arboarts aan te vragen. Bedenk zelf of dat wel of niet in jouw belang is.

Wat niet mag

Wat echter niet mag is dat verzuimconsulent medische informatie met de Teammanager bespreekt . Ook mag een Teammanager de arbeidsongeschikte medewerker niet om medische informatie vragen. Uiteraard hoeft een zieke medewerker ook niet uit zichzelf medische informatie met de teammanager te delen. Wij adviseren dat vooral niet te doen.