Toekomst spoor: Kan het kabinet nog vertrouwen in objectiviteit ACM?

FNV vraagt kabinet rol ACM elders onder te brengen

Door Redactie 8 juli 2019

Eind juni heeft de Rotterdamse rechtbank de recordboete van 41 miljoen die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in 2017 aan NS heeft opgelegd naar de prullenbak verwezen. Het is goed dat de ACM diep en grondig naar de vermeende misstanden bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg heeft gekeken. Maar de rechter maakte gehakt van de boete die werd opgelegd.

Autoriteit Consument & Markt (ACM)

Ook de strafzaak tegen de voormalige NS-topman Huges en vijf andere NS-bestuurders werd vernietigd.

ACM trad in media op als beul

De ACM was niet onafhankelijk, maar bevooroordeeld. In de media trad de ACM ook nog eens als beul op. De NS moest hangen, als het aan de ACM lag.

Zonder politiek mandaat zette de ACM vol in op verdere liberalisering van het Nederlandse spoor, terwijl metershoge stapels rapporten én een commissie van de Eerste Kamer bepleiten dat met marktwerking op het spoor op z’n minst heel voorzichtig moet worden omgegaan. De ACM had er geen boodschap aan. Tot in Brussel aan toe wordt gelobbyd voor verdere liberalisering. Reizigers wacht vaker overstappen en een complexer spoorboekje.

De ACM is nu als stakeholder betrokken bij het onderzoek van de Tweede Kamer naar de mogelijke decentralisatie van 4 sprinterdiensten. Verder heeft het ACM:

• De Quick Scan (op verzoek van Tweed Kamer, VVD motie) naar de risico’s op een verstoring van een gelijk speelveld bij regionale aanbestedingen van spoorvervoer uitgevoerd.
  • Is het ACM betrokken als stakeholder bij het Open Acces onderzoek.
  • Zal het ACM zelf de ‘economische evenwichtstoets’ in het kader van Open Acces in de nabije toekomst moeten uitvoeren (beoordeling doen of het evenwicht wordt verstoord door nieuwe toetreders).
  • Wordt het ACM betrokken bij het ontwikkelen van de monitor die er moet komen voor vervoerders.
  • Is en blijven zij betrokken als toezichthouder op stations met betrekking van de diverse diensten
  • Wordt het ACM mogelijk ook nog eens betrokken of gevraagd bij het Onderzoek/bouwsteen naar wel of niet Onderhandse gunning van het Hoofdrailnet.

Diezelfde ACM zal dus op verzoek van de Tweede Kamer moeten terugkijken naar de effecten van aanbesteding en tevens invloed hebben op de toekomstige spoorordening. 'FNV Spoor heeft geen enkel vertrouwen dat de ACM deze opdracht onbevooroordeeld uit zal kunnen voeren', zegt bestuurder Henri Janssen.

Voorkom nog meer ellende door ACM

Als vakbond hebben wij vaak bij de ACM aan de bel getrokken. We zijn langs geweest en hebben brieven geschreven. Voor ons is met de uitspraak van de rechtbank Rotterdam een grens bereikt. Laten we voorkomen dat de ACM voor de Nederlandse spoorreiziger nog meer ellende kan veroorzaken.

We vragen het kabinet dan ook de toezichthoudende rol voor het spoor elders onder te brengen. De ACM heeft te vaak laten zien bevooroordeeld te zijn en niets liever te willen dan NS te laten hangen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.