FNV stapt uit taskforce vliegtuiguitstoot

Gezond werk is een grondrecht

Portret Lisanne de Hoop
Door Lisanne de Hoop 14 juni 2023

Na 1,5 jaar actieve inzet trekt vakbond FNV zich per direct terug uit de taskforce vliegtuiguitstoot op Schiphol. De vakbond ziet niet het tempo of de daadkracht bij de andere leden van de taskforce die nodig zijn om direct in te grijpen en de arbeidsomstandigheden van werknemers op Schiphol te verbeteren.

Jaap de Bie, bestuurder FNV Schiphol: ‘Het geduld bij onze leden is op: de snelheid moet omhoog. Iedere dag staan er mensen ongezond werk te doen. Dat kan en moet anders. Gezond werk is een grondrecht.’

Verschillende belangen

Volgens de FNV zijn er te grote belangenverschillen in de taskforce, waar naast de FNV diverse werkgevers aan deelnemen. Onderzoeken tonen aan dat werknemers op Schiphol continu met enorme hoeveelheden gevaarlijke stoffen bestookt worden op het platform. Werkgevers weten dat het aannemelijk is dat medewerkers hierdoor hartklachten, luchtwegklachten en kanker krijgen. Maar ze doen te weinig met die kennis. Erkenning dat hun werknemers ziek kunnen worden door vliegtuiguitstoot, betekent namelijk dat ze toegeven dat ze aansprakelijk zijn. Dat kan een enorme kostenpost worden en dus maken werkgevers geen haast. Meepraten heeft voor de FNV op deze manier geen zin en er is geen draagvlak onder de leden.

Gezondheid moet belangrijkst zijn

De FNV vindt dat de gezondheid van werknemers altijd prioriteit moet zijn. Medewerkers op Schiphol en leden van de FNV zijn het hiermee eens. Schipholmedewerker en FNV-lid Gerben de Jong: ‘Werkgevers hebben de aanpak van vliegtuiguitstoot telkens genegeerd of op de lange baan geschoven. En nu komen ze met lapmiddelen. Het is tijd dat we werk gaan maken van het voorkomen van gezondheidsklachten. Wij verdienen het niet om ziek te worden van ons werk. Wij hebben recht op een gezonde werkplek.’

Onafhankelijk onderzoek overheid

Werkgevers op Schiphol weten al zeker 15 jaar dat vliegtuiguitstoot kankerverwekkend is. Onderzoek van de arbeidsinspectie heeft dit bevestigd en heeft aangetoond dat werkgevers hun zorgplicht bewust hebben genegeerd. Het is nu aan de overheid om te zorgen dat werkgevers hun verantwoordelijkheid nemen als werknemers ziek zijn geworden door vliegtuiguitstoot.

Wat is er nu nodig?

Om te zorgen dat de belangen van mogelijk aansprakelijke partijen geen rol spelen en ziek geworden werknemers de erkenning krijgen die ze verdienen, eist de FNV:

1. Een door het RIVM uitgevoerd dwarsdoorsnede onderzoek onder werknemers over de korte- en langetermijneffecten van blootstelling aan vliegtuiguitstoot op het platform.
  2. Versnelling van het creëren van een gezonde werkomgeving op het platform. In de huidige plannen staat dat hier in 2030 een oplossing voor is. In een nieuw plan moet dat veel sneller kunnen en gericht zijn op bronmaatregelen.
  3. Publieke erkenning van werkgevers in de luchtvaart dat vliegtuiguitstoot in zijn geheel schadelijk is voor medewerkers en dat naar deze wetenschap gehandeld wordt.