Referendum over de afspraken sociaal plan en werknemersbijdrage

Laat je stem horen

Door Redactie 6 november 2020

Jullie hebben al veel gehoord over de afspraken die FNV Luchtvaart met KLM heeft gemaakt.

Heel in het kort:

• Op 30 september jl. afspraken over de werknemersbijdrage.
  • Op 1 oktober jl. afspraken over het sociaal plan.
  • Daarna teksten uitwerken. FNV Luchtvaart kwam erachter dat de afspraken met de piloten 10 maanden korter waren dan die van cabine en grond en dat cockpit “IPB blijken van waardering” kreeg voor hun bijdrage.
  • Reactie FNV Luchtvaart: zonder gelijke looptijd van de afspraken, tekenen wij geen akkoord! En een oproep aan Pieter Elbers om iedereen een gelijke blijk van waardering te geven. Dit laatste werd door Elbers afgewezen.
  • FNV Luchtvaart informeerde minister Hoekstra over de ontstane situatie.
  • KLM kwam op 30 oktober jl. met een document van Hoekstra dat door alle vakbonden binnen 24 uur getekend moest worden.

FNV Luchtvaart heeft daar uitgebreid over gesproken met zowel het ministerie als met KLM.

Op maandag 2 november jl. heeft FNV Luchtvaart afspraken gemaakt met KLM:

• De duur van de bijdragen van de werknemers zal voor alle domeinen gelijk zijn.
  • Er is vrijheid van onderhandelen indien we praten over de bijdragen na 31 december 2022.

Deze afspraken betekenen dat nu alles is afgerond en dat jullie nu mogen beoordelen of het goed is.

FNV is een vereniging, wij spreken zaken af namens onze leden, onze leden hebben het laatste woord.

Het vakbondsafdelingsbestuur KLM (kaderleden) geeft een positief advies over de afspraken.

Het gaat om jullie toekomst.
D O E N!
De sluiting van de stemming is vrijdag 13 november 2020 om 13.00 uur.

Voor vragen over de afspraken organiseren wij een drietal digitale ledenvergaderingen via Microsoft Teams:

Maandag 9 november 2020 om 13.00 uur: om deel te nemen klik hier!

Dinsdag 10 november 2020 om 11.00 uur: om deel te nemen klik hier!

Woensdag 11 november 2020 om 15.30 uur: om deel te nemen klik hier!

De vergaderingen zullen ongeveer 1,5 uur duren.

Hierbij gevoegd:

Tekst afspraken werknemersbijdrage
Bijlage 2 commitment document
Bijlage 3 tekst aanvullende afspraken werknemersbijdrage
Vragen en antwoorden over de werknemersbijdrage
Tekst afspraken sociaal plan
Bijlage tekst afspraken sociaal plan
Vragen en antwoorden over het sociaal plan