Principeakkoord sociaal plan PostNL

Breng nu je stem uit!

Door Redactie 1 juli 2021

De FNV, BVVP en CNV en PostNL hebben een principeakkoord bereikt over een nieuw sociaal plan cao PostNL. Het sociaal plan heeft een looptijd van 1 september 2021 tot en met 31 augustus 2024. Breng nu je stem uit. Dit kan tot 30 juli a.s.

Vrouwelijke postbode met post

In een sociaal plan staan afspraken om de gevolgen van reorganisatie zo goed mogelijk op te vangen. Onderstaande afspraken komen dus alleen in beeld wanneer sprake is van (toekomstige) reorganisatie.

Doorstroom bevorderen

In tegenstelling tot het vorig sociaal plan ligt de nadruk nu op doorstroom naar een andere functie binnen PostNL in plaats van op uitstroom. Door krimp bij Mail en groei bij Pakketten zijn er banen bij PostNL bij het bedrijfsonderdeel Pakketten & Logistiek. Voor diegene voor wie doorstroom niet haalbaar is of die boventallig wordt zijn er regelingen voor uitstroom.

Belangrijkste afspraken

• PostNL zet zich in om een goede doorstroom naar een nieuwe functie te stimuleren en te faciliteren. Deze functie is toekomstbestendig.
  • PostNL kan een doorstroompremie openstellen om medewerkers met bepaalde functies te stimuleren. Alle medewerkers in de functie van Postbode komen in ieder geval in aanmerking voor deze premie.
  • Vrijwillige seniorenregeling voor medewerkers die kort voor hun AOW zitten. Je kunt van de regeling gebruik maken als je tenminste 25 dienstjaren hebt bij PostNL.
  • Vertrekregeling na overcompleet melding. Afhankelijk van het aantal dienstjaren ontvang je een andere transitievergoeding als je arbeidsplaats komt te vervallen en er geen passende functie beschikbaar is.
  • Vertrekregeling met begeleiding na overcompleet melding.

Lees hier het complete principeakkoord

Positief stemadvies

De gesprekken over een nieuw sociaal plan hebben meer dan een half jaar geduurd en waren intensief, maar we hebben goede afspraken kunnen maken met aandacht voor doorstroom, werkbehoud en voor de medewerkers met de lange dienstverbanden. Wij leggen dit principeakkoord dan ook positief aan je voor.

Breng je stem uit

Je kunt nu stemmen over het principeakkoord. Dit kan tot 30 juli a.s.

Stem nu over het principeakkoord