Looninzet cao Productie- en Leveringsbedrijven

Wat vind jij ervan?

Door Redactie 26 maart 2021

De cao-onderhandelingen voor Productie- en Leveringsbedrijven (PLb) zitten in een impasse. De werkgevers bieden slechts een loonsverhoging van 1,25% per 1 april 2021. Waar komt de looneis van de bonden vandaan en wat vind jij er van?

Loonstijging PLb afgelopen jaren

De afgelopen vijf jaar is er sprake van een behouden loonontwikkeling met geregeld eenmalige uitkeringen. Dit zie je terug in onderstaand overzicht.

Loon structureel: het percentage is herleid naar jaarbasis. Bijvoorbeeld de 1% in 2016 per 1 april telt in dat jaar voor 9/12 deel mee: 0,75%. De overige 0,25% is als overloop in 2017 opgenomen.

Loon incidenteel: het percentage is herleid naar jaarbasis en wordt het jaar daarna weer in mindering gebracht. Bijvoorbeeld de 1,2% in 2016 eenmalig telt dat jaar voor 9/12 deel mee: 0,9%. In 2017 wordt deze 0,9% weer in mindering gebracht, maar wordt de overige 0,3% als overloop opgevoerd. Deze 0,3% wordt in 2018 weer in mindering gebracht.

Loon 2021: dit is een voorlopig cijfer dat alleen bestaat uit de overloop van 2020.

Loonstijging PLb ten opzichte van de BV Nederland

Jouw inkomen blijft achter

Globaal zie je dat de loonontwikkeling van de cao PLb en die van de inflatie redelijk in evenwicht zijn, maar in het verwachte inflatiecijfer over 2021 zijn bijvoorbeeld niet de verhogingen van de ABP-premie en gemeentelijke belastingen meegerekend. Van een structurele inkomensgroei is dus geen sprake. In vijf jaar (2016-2020) blijft het iets meer dan 1% achter op die van de markt.

Wat vind jij?

Wij dagen iedereen uit om mee te denken en mee te praten. Met welk bod neem jij genoegen en waarom? Hoe zie jij een oplossing om toch tot een cao te komen? Laat het ons weten door een mail te sturen naar plb-inbewegingcnv@fnv.nl. Natuurlijk behandelen wij de ingekomen mail vertrouwelijk en anonimiseren wij de reacties.