Onderhandelingsresultaat cao Plb afgewezen

Leden vinden loonbod ondermaats

Door Redactie 20 september 2022

Tot en met afgelopen zondag had jij gelegenheid om een stem uit te brengen op jouw cao Productie- en Leveringsbedrijven. De FNV-leden hebben het onderhandelingsresultaat afgewezen. De stemmingsuitslag ziet er als volgt uit: 41,3% van de leden heeft voorgestemd, 54,3% tegen en een aantal heeft zich onthouden van stemming.

Hoogspanningskabel

Loonbod ondermaats

Jolanda Ton, bestuurder FNV: ‘In de reacties van jullie, maar ook van niet-leden komt naar voren dat jullie het loonbod niet voldoende vinden gezien de huidige tijden. En dat het verschil tussen hoge en lage inkomens steeds groter wordt. Ook zijn jullie van mening dat de loonontwikkeling de afgelopen jaren al mager was en het huidige loonbod dit niet voldoende compenseert. Jullie geven aan er niet gerust op te zijn dat werkgevers op cao-niveau iets gaan doen.’

‘Er zijn ook al enkele bedrijven die wél aangaven aanvullende maatregelen te nemen. Dat zorgt bij de medewerkers dáár wel voor een positiever geluid. Verder lees ik dat er vooral bij bedrijven waar het goed gaat ook wordt gekeken naar de bonussen, winsten en het aandeel medewerkers dat daar niet van profiteert.’

‘Ik kan alleen maar zeggen dat deze signalen het gevoel en de kennis onderschrijven die we al hadden tijdens de onderhandelingen. Het is niet iets verrassends of iets nieuws.’

Aanvullende maatregelen nodig

De FNV juicht het toe om op bedrijfsniveau meer te doen om de medewerkers tegemoet te komen in deze bijzonder heftige tijden. Daar zijn creatieve manieren voor en er kan bij enkele bedrijven ook écht wel wat. Daar hebben we de voorbeelden van gezien. Maar dit zou voor alle bedrijven moeten gelden.

Tegen het resultaat gestemd? Kom dan naar de online bijeenkomst

Hoor jij bij de 54,3% die tegen het onderhandelingsresultaat heeft gestemd? De FNV-bestuurder spreekt jou dan heel graag op 27 september van 16 uur – 17.00 uur tijdens de online bijeenkomst cao PLb.

Wij willen graag jouw motivatie horen, maar ook jouw ideeën voor de toekomst. Wat ga jij doen om jouw stem kracht bij te zetten? Welke boodschap willen we uitdragen binnen de sector?

Klik hier om deel te nemen

Vragen?

Mail dan naar caoplb@fnv.nl