Leden stemmen in met eindvoorstel cao PostNL

Nieuwe cao is een feit

Door Redactie 10 december 2020

De afgelopen weken hebben wij aan onze leden het eindvoorstel van PostNL voorgelegd. 85% van de FNV-leden die hun stem heeft uitgebracht is akkoord met het eindvoorstel van PostNL. 15% van de leden heeft tegen dit voorstel gestemd. De nieuwe cao PostNL is hiermee een feit.

Vrouwelijke postbezorger die post in brievenbus doet

Handtekening onder cao

Dat 85% voor heeft gestemd, geeft aan dat jullie in meerderheid willen dat wij onze handtekening onder de cao plaatsen. En dat wij weer aan tafel zitten om jouw belangen te behartigen. Dat is goed nieuws. Wil je nog eens bekijken wat we hebben bereikt?

Dit zijn de belangrijkste afspraken in de cao PostNL

Verbeteringen

Tijdens onze digitale informatiebijeenkomsten en via het stemformulier hebben we feedback verzameld. Het is duidelijk dat er nog genoeg verbeterd kan worden in de positie van de postwerker. Daar gaan we mee aan de slag. Laten we daarom samen werken aan een sterkere FNV binnen PostNL.

Hoger minimumloon

Dankzij de inzet van de FNV en het werk van bestuurders en collega’s is dit resultaat bereikt. Wij blijven ons inzetten voor een hoger minimumloon (€14,-) en meer werknemers in vaste dienst rechtstreeks bij PostNL.

Uitzendkrachten verdienen vast dienstverband

Juist uitzendkrachten die al jaren bij PostNL werken, zouden een vast dienstverband moeten krijgen. Meer uitzendkrachten, betekent uiteindelijk minder mensen in vaste dienst en daarmee minder kracht om in te zetten voor betere arbeidsvoorwaarden en –omstandigheden.

Hetzelfde werk en minder zekerheid

Een uitzendkracht doet hetzelfde werk als de vaste postwerker, maar heeft minder zekerheid en krijgt bijvoorbeeld geen januari-bonus of RAU.

Wij geven niet op

Wij hebben ons ook enorm ingezet voor de laagste loonschalen. Wij betreuren het dat dit niet tot het gewenste resultaat heeft geleid, maar wij strijden nog steeds voor een hoger minimumloon. Wij geven niet op.

Maak je collega lid

Met meer leden staan wij nog sterker en kunnen wij, wanneer dat nodig is, actie voeren voor (nog) betere resultaten. Spreek met je collega’s over het lidmaatschap van de FNV. Met alles wat de FNV te bieden heeft, zijn wij dé vakbond voor postwerkers. Juist nu!

Ja, ik wil lid worden van de FNV