Postbezorgers Sandd krijgen eindelijk loon naar werken, na klacht vakbond over onderbetaling

portret Danielle van Essen
Door Danielle van Essen 03 oktober 2019

De FNV is zeer tevreden dat Postbedrijf Sandd een boete opgelegd heeft gekregen van de Inspectie SZW wegens onderbetaling van werknemers.

Boete voor Sandd

De FNV heeft in mei 2018 een handhavingsverzoek ingediend bij de inspectie namens haar leden, die aangaven onder het minimumloon betaald te worden. De toezichthouder stelde vervolgens een onderzoek in en heeft vandaag besloten dat Sandd een boete krijgt opgelegd van € 289.000. Dat is een standaard boete die in dit soort gevallen wordt opgelegd. Wij gaan onze leden bijstaan bij de loonvordering.

Rennend post bezorgen

Ger Deleij, bestuurder Post bij de FNV: “Sandd betaalde zijn bezorgers op basis van normuren en niet voor het werkelijke aantal uren dat er werd gewerkt. Deze norm, die eenzijdig door de werkgever was opgelegd, was voor de werknemers volstrekt onhaalbaar. Bezorgers moesten bij wijze van spreken rennend langs alle huizen om de post te bezorgen, en dan nog haalden ze het niet binnen de gestelde norm. Sinds 2018 mag er wettelijk ook niet meer op basis van normuren worden betaald. Daarom hebben we dit probleem direct aangekaart bij de inspectie.”

Fusie PostNL en Sandd

De FNV heeft zich altijd verzet tegen de liberalisering van de postmarkt. Deleij: ”Onderlinge concurrentie tussen de postbedrijven leidt precies tot dit soort wanpraktijken waarbij de ene aanbieder met scherpe prijzen onder de andere aanbieder gaat zitten. Uiteindelijk zijn de werknemers hier altijd de dupe van. Mede om dit soort praktijken zijn wij blij dat de fusie tussen PostNL en Sandd doorgaat. Het argument dat er geen betere arbeidsvoorwaarden mogelijk zijn vanwege de moordende concurrentie, is daarmee meteen van tafel. Eens te meer is het failliet van de liberalisering op de postmarkt onweerlegbaar aangetoond.”

Ook te weing salaris gekregen?

Heb jij bij Sandd gewerkt en denk je dat je ook te weinig salaris hebt ontvangen? Meld je dan bij postbedrijven@fnv.nl of bel het contactcenter