FNV waarschuwt voor uitkleden postbezorging

portret Ron Sinnige
Door Ron Sinnige 10 april 2019

Het nadrukkelijk bevorderen van digitale in plaats van fysieke postbezorging is negatief voor de werkgelegenheid in de postsector. Dit stelt vakbond FNV naar aanleiding van een nieuw wetsvoorstel voor de Postwet van staatsecretaris Mona Keijzer.

Het wetsvoorstel wil de dienstverlening op de postmarkt geschikt maken voor de komende decennia. De Telegraaf berichtte hier vanmorgen over.

Het voorstel bevat veel positieve punten voor het toekomstbestendig maken van de postbezorging, benadrukt FNV. Keijzer wil de marktwerking beperken en creëert daarmee baanzekerheid voor postbezorgers.

Haken en ogen

De vakbond is het ook eens met de staatssecretaris dat er creatieve oplossingen moeten komen om de dienstverlening in stand te houden. Maar de overstap van het fysiek bezorgen van brieven naar het inscannen en per e-mail versturen naar de ontvanger, is een oplossing met forse haken en ogen.

Ger Deleij, bestuurder FNV Publiek Belang: ‘Als eenzijdig wordt ingezet op digitalisering, wordt die zodanig aangejaagd dat de werkgelegenheid alsnog onbeheersbaar snel verdwijnt.  We roepen de politiek dan ook op om geen barrières op te werpen tegen de bezorging van post op het huisadres. Dat is immers de kern van de dienstverlening. Ook de meeste consumenten zitten niet te wachten op een nog vollere en onoverzichtelijke e-mail inbox. Hoe vaak ontsnapt daarin niet iets aan de aandacht, iets dat je dan veel later, soms te laat, pas weer ‘terugvindt’.’