Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

FNV waarschuwt voor uitkleden postbezorging

Redactie
Door Redactie 10 april 2019

Het nadrukkelijk bevorderen van digitale in plaats van fysieke postbezorging is negatief voor de werkgelegenheid in de postsector. Dit stelt vakbond FNV naar aanleiding van een nieuw wetsvoorstel voor de Postwet van staatsecretaris Mona Keijzer.

Het wetsvoorstel wil de dienstverlening op de postmarkt geschikt maken voor de komende decennia. De Telegraaf berichtte hier vanmorgen over.

Het voorstel bevat veel positieve punten voor het toekomstbestendig maken van de postbezorging, benadrukt FNV. Keijzer wil de marktwerking beperken en creëert daarmee baanzekerheid voor postbezorgers. 

Haken en ogen

De vakbond is het ook eens met de staatssecretaris dat er creatieve oplossingen moeten komen om de dienstverlening in stand te houden. Maar de overstap van het fysiek bezorgen van brieven naar het inscannen en per e-mail versturen naar de ontvanger, is een oplossing met forse haken en ogen. 

Ger Deleij, bestuurder FNV Publiek Belang: ‘Als eenzijdig wordt ingezet op digitalisering, wordt die zodanig aangejaagd dat de werkgelegenheid alsnog onbeheersbaar snel verdwijnt.  We roepen de politiek dan ook op om geen barrières op te werpen tegen de bezorging van post op het huisadres. Dat is immers de kern van de dienstverlening. Ook de meeste consumenten zitten niet te wachten op een nog vollere en onoverzichtelijke e-mail inbox. Hoe vaak ontsnapt daarin niet iets aan de aandacht, iets dat je dan veel later, soms te laat, pas weer ‘terugvindt’.’