Acties op komst bij Leerdam Crisal Glass

Acties bij de glasfabriek zijn vrij uniek

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 31 januari 2024

Actievoeren doen de werknemers niet zo snel bij de Leerdamse glasfabriek. Maar ze zijn nu zo boos over het uitblijven van een fatsoenlijke cao en de houding van de directie, dat ze unaniem voor acties hebben gestemd.

Celil Çoban, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Een ding is duidelijk, de werknemers voelen zich door de directie niet serieus genomen. Ze hebben het gevoel dat de werkgever voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.’

Niet geïnvesteerd in werknemers

Er is sinds november twee keer onderhandeld over de cao en toen kwam de werkgever al met een eindbod. Çoban: ‘Er moet een flinke loonsverhoging komen. De werknemers laten zich niet afschepen met 2,5% loonsverhoging voor heel 2024 en 50 euro per maand bruto. Ze weten ook dat er bij een vergelijkbare fabriek om de hoek wel een flinke loonsverhoging is afgesproken.’ Het steekt de werknemers ook dat er wel fors geïnvesteerd wordt in onder meer automatisering, maar niet in de werknemers.

Acties vrij uniek

Dat er acties komen bij de glasfabriek is vrij uniek, en gestaakt is er nog nooit. Çoban: ‘De werknemers zijn heel loyaal en terughoudend. Dat er actie gevoerd gaat worden is wel een duidelijk signaal naar de directie dat ze over de brug moeten komen.’

Planning acties

Wanneer de acties plaatsvinden en in welke vorm wordt de komende week besproken met de leden.

300 werknemers

Bij Leerdam Crisal Glass werken zo’n 300 werknemers. De huidige cao liep af op 31 december 2023.