Vrijdag staking bij spuitgietbedrijf Berry Promens in Zevenaar

Al grote opkomst bij eerste prikactie

Portret Hans Walthie
Door Hans Walthie 26 januari 2023

Vrijdag wordt er 24 uur gestaakt voor een goede cao bij het kunststofverwerkend spuitgietbedrijf Berry Promens in Zevenaar. Maandag 23 januari liep het ultimatum af.

Locatie/tijdstip poortactie 27 januari

Van 05.45 tot 09.00 uur en van 13.00 tot 14.00 uur, bij de poort van Berry Promens,  Einsteinstraat 22, Zevenaar.

Absoluut onvoldoende

De huidige cao liep op 30 september 2022 af. Bij het bedrijf, dat vooral levert aan de automotive-industrie, werken circa 400 mensen.

Ago Di Giacomo Russo, cao-onderhandelaar FNV Procesindustrie: ‘De werkgever wil eigenlijk nauwelijks over de brug komen met een fatsoenlijke loonsverhoging. Ze denken met een schamele € 125 per maand weg te kunnen komen, maar dat is uiteraard onbespreekbaar voor onze leden. Dit is absoluut onvoldoende om de medewerkers te compenseren voor de enorme inflatie die er op dit moment is.’

De FNV eist een automatische prijscompensatie, zodat de medewerkers gecompenseerd voor de inflatie. Verder een minimum uurloon van € 14. En daarnaast onder meer de invoering van een gedegen generatiepact, waarbij medewerkers de mogelijkheid wordt geboden omvijf jaar voor de AOW-gerechtigde leeftijd 80% van de tijd te gaan werken, tegen 90% van het salaris en 100% van de pensioenopbouw.

Veel stakers verwacht

Di Giacomo Russo: ‘Dinsdag hielden we al een eerste prikactie. De opkomst was groot. Voor de staking van vrijdag verwachten wij opnieuw veel stakers. Wij gaan door met actievoeren tot er een goed cao-resultaat ligt!’