Overgrote meerderheid FNV en CNV stemt tegen eindbod Zeeland Refinery

Hoge opkomst bij achterbanraadplegingen en uitslag stemming helder

Portret Iris van der Veen
Door Iris van der Veen 29 december 2023

Op 15 december jl. stemde onze achterban over het eindbod van Zeeland Refinery. De opkomst was hoog en de uitslag was duidelijk. FNV-leden waren glashelder door het eindbod met maar liefst 100% van de stemmen weg te stemmen. Bij CNV was de uitkomst met 94% van de stemmen tegen, nagenoeg gelijk. Wij hebben de uitslag teruggekoppeld en hebben de directie gevraagd om een inhoudelijke reactie voor 12 januari a.s. voordat we het proces opschalen.

Eindbod: loonbod veel te mager

De opkomst tijdens de gemeenschappelijke achterbanraadplegingen liet zoals gezegd niets te wensen over. Onze achterban is ook duidelijk in de redenen waarom het eindbod te mager is. Het loonbod van 5,5% is veel te laag.

Leden haalden de mooie marges die het bedrijf naar verwachting over 2023 draait, aan en de stijging van de kosten voor het eigen huishoudboekje. Daarnaast maakte een aantal leden zich zorgen over de voorgenomen modernisering van het functiewaarderingssysteem ORBA. Vakbonden koppelen deze zorg terug.

Laatste kans directie

Vanwege de kerstvakantie en in de geest van de constructieve gesprekken die we samen voerden, kiezen bonden ervoor om niet al direct actievergaderingen uit te roepen. Wij geven Zeeland Refinery een laatste kans om 3/4-vergaderingen te voorkomen door alsnog een verbeterd eindbod uitbrengen dat jullie goedkeuring wel heeft. Zeeland Refinery heeft hiervoor de tijd tot 12 januari a.s.

Vervolg, geen beter bod? Actievergaderingen in januari

Wanneer de directie ervoor kiest om geen beter bod neer te leggen, dan zullen vakbonden actievergaderingen beleggen. De aanwezige leden, dus er wordt dan niet met machtigingen gewerkt, stemmen over het uitbrengen van een ultimatum aan Zeeland. Er wordt anders dan bij gewone stemmingen met een gewogen meerderheid van 75% van de aanwezige stemmers besloten. Een ultimatum is een brief waarbij wij terugvallen op onze eisen uit de voorstellenbrieven, met een termijn erin waarvoor de werkgever hieraan tegemoet moet komen. Doet werkgever dit niet, dan is de weg vrij, naar collectieve acties door de leden.

Mocht de directie niet willen of kunnen bewegen, dan zullen we dit proces doorlopen. Zorg dan dat je erbij bent. Het gaat er niet alleen om dat de 75% gehaald wordt, ook is het belangrijk dat er voldoende leden aanwezig zijn, waarmee je een succesvol actietraject op kunt starten. Daarnaast is het goed om per ploeg en onderdeel twee leden te vinden voor in het actiecomité.

Komst nieuwe vakbondsbestuurders Elsa van der Kraats en Johann Honders

Tijdens de vergaderingen hebben zowel Sanne Koevoets (22 december a.s.) van CNV als Iris van der Veen (1 januari a.s.) van FNV hun vertrek aan de cao-tafel bij Zeeland Refinery aangekondigd. Zij gaan beiden een nieuwe uitdaging aan en dragen het stokje over aan Johann Honders voor CNV, een oude bekende voor de meeste leden en aan Elsa van der Kraats, een zeer ervaren FNV collega die onderhandelaar wordt in het hele petrochemische pakket. Sanne en Iris bedanken de kaderleden en leden voor de fijne samenwerking en vertrouwen erop dat Johann en Elsa dit traject in goede banen leiden. Voor een goede overdracht wordt uiteraard gezorgd.