Gunvor Actiecomité maakt zich op voor acties in twee fases

Koude of misschien toch hete kerst bij Gunvor?

Portret Iris van der Veen
Door Iris van der Veen 29 december 2023

Onlangs stak FNV de koppen bij elkaar met jullie actiecomité. Wij hebben de koers voor de komende periode uitgezet. Gunvor liet ons eerder weten voet bij stuk te houden voor wat betreft, het eerder massaal afgewezen eindbod. Jammer, en tegelijkertijd des te groter de motivatie om acties na 12 januari gericht op het winterevent, gedegen voor te bereiden. Het actiecomité heeft alle vertrouwen in de slagkracht van de collega’s en in de plannen.

Actietraject lange adem

In het traject kiest FNV voor een zorgvuldige opbouw. Dit heeft te maken met de vakantieperiode aan de ene en de strategische kansen van de komende stop aan de andere kant. Mocht er op 12 januari geen bod liggen, dan breekt de tweede fase aan. De kaderleden en leden van het actiecomité zullen je vertellen wat er in welke fase gebeurt en wat wij van jou verwachten.

Samen staan we sterk

Een deel van jullie OR heeft een peiling uitgezet onder alle werknemers over het afgewezen eindbod, ondanks ons verzoek om dit niet te doen. De OR heeft immers geen rol in het traject en een peiling heeft geen enkele waarde. Het enige effect is dat er onrust en tegenstelling kan ontstaan. FNV begrijpt dat dit voor iedereen een spannende periode is, maar jullie werkgever en FNV zijn nu aan zet. FNV roept de leden die voor actie hebben gestemd op, om de gelederen gesloten te houden en ons gemeenschappelijk doel voor ogen te houden. Leden die geen actie willen voeren, vragen we om de collega’s die dit wel willen, de ruimte te geven om dit te doen en solidair te zijn. Samen staan we sterk.

Interesse deelname acties (nog)-niet leden

Van verschillende kanten horen we dat er interesse is om ook mee te doen met acties door collega’s die (nog) niet aangesloten zijn bij FNV. Dat is fantastisch om te horen. Uiteraard geldt: hoe meer zielen, hoe meer vreugd, maar het is wel belangrijk dat wanneer het van acties komt, mensen FNV lid zijn zodat zij in aanmerking komen voor een stakingsuitkering.

Vakbondsversterking en wisseling van de wacht

Jullie vakbondsbestuurder Iris van der Veen maakt een interne stap binnen FNV en neemt daarmee afscheid van Gunvor. Haar collega Elsa van der Kraats neemt het stokje van haar over. Vanwege de situatie bij Gunvor is er een extra vakbondsbestuurder toegewezen om de acties in goede banen te leiden. Inan Bozkir coördineert en ondersteunt jullie in de komende periode.