Kom op 15 december a.s. naar stemming eindbod ZR

Gat op loon onoverbrugbaar, laatste woord aan onze leden

Portret Iris van der Veen
Door Iris van der Veen 6 december 2023

Op 30 november vond het laatste overleg plaats over de nieuwe cao ZR. Het hete hangijzer was loon. Vakbonden vroegen 9%. Werkgever schorste het overleg om intern ruggespraak te houden. Helaas lukt het ZR niet om ons voldoende tegemoet te komen. Jullie werkgever legt een eindbod neer voor een éénjarige cao met een loonsverhoging van 5,5%. Bonden nodigen onze achterban uit om te stemmen tijdens de gemeenschappelijke ledenraadpleging op 15 december.

Inhoud eindbod

Het eindbod heeft een looptijd van een jaar waarin de lonen per 1 oktober 2023 met 5,5% worden verhoogd. De afspraken waar we het eerder al over eens werden staan en verder is het volgende afgesproken:

• De tijdelijke overwerkregeling uit dienstmededeling 019 wordt vervangen door een nieuw systeem dat het laten uitbetalen van extra opkomsten stimuleert en het opnemen in tijd voor tijd onaantrekkelijk maakt.
  • Het functiewaarderingssysteem wordt gemoderniseerd, inclusief een garantieregeling met een warme persoonlijke toeslag, zodat niemand erop achteruit gaat

De tekst van het eindbod lees je hier.

Wat vinden de vakbonden?

FNV en CNV vinden het jammer dat we er op loon niet uitgekomen zijn. De verhoging ligt onder het landelijk gemiddelde in de chemische sector en betekent koopkracht verlies als je het afzet tegen de inflatie. Daarom leggen we het eindbod negatief voor. Beide vakbonden zijn wel tevreden over een aantal andere zaken zoals het verhogen van de bijdrage in de ziektekosten, en het verhogen van de reiskostenvergoeding. Uiteindelijk beslist onze achterban.

Stemmen? Kom op 15 december naar één van de bijeenkomsten

Wij lichten het eindbod graag mondeling aan je toe, voordat er gestemd wordt. Vakbonden nodigen onze leden daarom uit om op vrijdag 15 december naar één van de bijeenkomsten te komen.

• Vrijdag 15 december van 13:30 - 14:30 uur, hotel Arneville Buitenruststraat 22, 4337 EH Middelburg
  • Vrijdag 15 december van 16:00 - 17:00 uur, hotel Arneville Buitenruststraat 22, 4337 EH Middelburg