Achterban glashelder tijdens ¾-vergaderingen: wij zijn actiebereid!

FNV doet ultieme handreiking aan Gunvor om over de brug te komen

Portret Iris van der Veen
Door Iris van der Veen 8 december 2023

Onze ¾-vergaderingen werden goed bezocht. De achterban was ook eensgezind in hun oordeel. Met 92% voor, is er een breed draagvlak voor het uitbrengen van een ultimatum en daarmee voor het voeren van collectieve acties voor een goede cao. Zoals besproken wordt dit een traject van de lange adem en willen we jullie werkgever een laatste kans geven om een beter bod neer te leggen dat tegemoet komt aan wat de leden willen.

Actietraject lange adem: allerlaatste kans Gunvor

De opkomst tijdens de twee ¾-vergaderingen was hoog en de uitslag loog er niet om. Het besluit om een ultimatum uit te brengen staat daarmee vast. Voordat we dat doen geven we jullie directie echter een allerlaatste kans om over de brug te komen en ons voor vrijdag 12 januari 2024 een bod te doen wat tegemoet komt aan dat wat jullie hebben gevraagd.

Winterevent

Hiermee toont FNV zich niet alleen andermaal de redelijke partij, maar overbruggen we ook de kerstvakantie en werken we toe naar acties die zich concentreren rond het winterevent. Dat is immers dé kans om strategisch maximale impact uit te oefenen. Laten we hopen dat het zover niet hoeft te komen en Gunvor jullie alsnog een acceptabel bod doet.

Teleurstelling bij deel van onze achterban

Een aantal FNV-leden is ontstemd omdat boven-cao ers niet mee stemden over het uitbrengen van een ultimatum. Wij begrijpen deze teleurstelling. Het is mooi, tijdens het hele traject al, zoveel betrokkenheid bij de cao te zien bij deze leden. Formeel stemmen FNV-leden wanneer zij onder de werkingssfeer van de cao vallen. Omdat de belangen bij een ¾-bijeenkomst groot zijn, hebben we ons huishoudelijk reglement strikt gevolgd. FNV rekent op jullie begrip. Overigens staat straks niets eventuele deelname aan de acties door boven-cao-ers in de weg.

In een volgend cao traject zijn alle FNV-leden uiteraard welkom en mocht de wens leven om de werkingssfeer uit te breiden waardoor (een deel van de boven cao-ers) in de toekomst wel onder de cao valt, dan is dat een volgende ronde bespreekbaar.

FNV versterkt

Jullie kaderleden zijn het afgelopen jaar zeer actief geweest aan zowel de onderhandelingstafel als daarbuiten. Denk aan de petitie waar zij bijna 160 handtekeningen voor ophaalden en ook verwelkomden wij twintig collega’s in 2023 als nieuw lid bij FNV. Ook wordt de kadergroep versterkt door Willie Jacobs. Hij neemt straks de plek in de onderhandelingsdelegatie over van Rien Bezemer, zodat Rien met een goed gevoel van zijn welverdiende pensioen kan genieten. Heb je een vraag of opmerking aan het actiecomité mail dan

Vervolg

Gunvor is inmiddels geinformeerd over de uitkomst van de ¾-stemming. FNV houdt jullie op de hoogte van het vervolgtraject en wanneer jullie gevraagd wordt om in actie te komen.