Onderhandelingen CAO MITT 2024 gestart

Grote verschillen in inzet

Door Redactie 15 november 2023

Dinsdag 7 november zijn we officieel gestart met de onderhandelingen voor de nieuwe cao MITT. Lees wat we besproken hebben.

cao-nieuws onderhandeling cao MITT

Grote verschillen

Dit was de eerste uitwisseling van onze inzet en die van de werkgevers. We kunnen constateren dat de verschillen op dit moment al (te) groot zijn. Bonden gaan hierover nadenken de komende weken. Het volgende onderhandelingsmoment is gepland op maandag 27 november.

De FNV-voorstellen richten zich vooral op:

• Inkomen
  • Reiskostenvergoeding
  • Duurzame inzetbaarheid.

Dat zijn ook de belangrijkste thema’s die jullie (FNV-leden) hebben aangegeven in onze enquête afgelopen najaar. De overgrote meerderheid vindt vooral verbetering van het loon in deze tijden van hoge inflatie zeer belangrijk. Vanwege de buitengewoon dynamische economische ontwikkelingen willen we de nieuwe cao aangaan voor 1 jaar.

De FNV-voorstellen voor inkomen en reiskosten

• Een stevige verhoging van de lonen om de door de hoge inflatie opgelopen achterstand in koopkracht in te lopen.
  • Een extra verhoging van de lonen met 100 euro bruto per maand, om de koopkracht niet alleen te behouden maar ook te verbeteren. Dat is belangrijk, zeker voor de collega’s in de lagere schalen.
  • De introductie vanaf 2025 van de automatische prijscompensatie, met als doel om de koopkracht van onze inkomens ook in de toekomst op peil te houden.
  • De WGA-premie niet deels te verhalen op de werknemers in de sector.
  • Het vastzetten van het minimum bruto-uurloon op 16 euro.
  • Een reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer opnemen in de cao en de vergoeding te brengen op het door de overheid vastgestelde fiscale maximumtarief (in 2024 23 eurocent per kilometer).

De FNV-voorstellen voor duurzame inzetbaarheid

• Vroegpensioen mogelijk maken volgens de in het pensioenakkoord voorgestelde regeling (om 3 jaar voor pensioendatum te stoppen met een van de RVU-boete vrijgestelde bijdrage van de werkgever van 2037,00 euro bruto per maand (dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd).
  • Hogere bijdrage van de werkgever in de generatiepact-regeling (nu nog bekend als de 80/85/100-regeling). Zodat we vanaf 2024 kunnen spreken van een 80/90/100-regeling (80 procent werken, 90 procent loon en 100 procent pensioenopbouw). Verder willen we de voorwaarde veranderen van dat een werknemer ‘10 jaar bij het bedrijf werkt’ naar ‘10 jaar werkzaam onder de cao MITT’. Waardoor je ook als je in de afgelopen tien jaar van werkgever binnen de sector gewisseld bent, toch recht behoudt op deze regeling.

Samen staan we sterk

Zijn jij en je collega’s het eens met de bovenstaande voorstellen? Jouw werkgever is dat helaas (nog) niet. Tijd om jullie krachten te verenigen! Laat je stem horen en zorg dat jij straks kan stemmen op het resultaat door jezelf of je collega’s aan te sluiten bij de vakbond. Word lid. Of maak je collega lid (en verdien een tientje).