Wil jij een beter loonbod MITT in 2024?

Stuur via FNV een ‘rode’ kerstkaart naar jouw werkgevers

Door Redactie 20 december 2023

Weet je hoe je jouw wensen voor een verbeterd loon in de cao MITT in 2024 kracht kunt bijzetten? Schrijf deze kerstperiode via de FNV een impactvolle boodschap aan jouw werkgevers op een rode kerstkaart.

cao nieuws MITT pen

Meningsverschillen tussen sociale partners

Het is duidelijk dat er aanzienlijke meningsverschillen zijn tussen de sociale partners. Werkgevers willen een aanpassing van de definitie 'verdiende uurlonen'. Waarbij loonsverhogingen voor collega's boven het maximum van hun salarisschaal slechts gedeeltelijk gelden. En de vakbonden willen een regeling over reiskostenvergoeding en een verbetering van het generatiepact. En vakorganisaties en werkgevers denken erg verschillend over de gewenste loonsverhoging.

Gebrek aan beweging aan werkgeverszijde: onderhandelingen in januari 2024 hervat

Na de besprekingen op 27 november bleek er geen beweging aan de werkgeverskant. Er moet dus eerst wat meer duidelijkheid komen over een aantal open vragen. De geplande onderhandeling van 4 december is geannuleerd. En de komende periode onderzoekt een externe partij enkele financiële vraagstukken in de sector. Zodra die antwoorden er zijn, heeft het weer zin om verder te onderhandelen. Ondanks de hoop van velen dat de nieuwe cao eind 2023 gereed zou zijn, worden de gesprekken dus pas in januari 2024 hervat.

Kom in beweging en deel jouw verhaal via een rode kerstkaart

In de tussentijd kun jij echter actief bijdragen. Neem de tijd om enkele vragen over jouw eigen situatie te beantwoorden en deel jouw verhaal met jouw werkgever via een kerstkaart. Heb je zorgen, of maak je je zorgen over een collega? Overweeg de mogelijke gevolgen als de werkgevers hun bod niet verhogen en zorg ervoor dat jouw verhaal eventueel financieel onderbouwd is.

Stuur je kaart anoniem naar:

FNV MITT
Antwoordnummer 383
3500 VC Utrecht

Wij zullen alle ontvangen kaarten bundelen en tijdens het eerstvolgende gesprek aanbieden aan de werkgevers. Samen versterken we onze positie en streven we naar een rechtvaardig loon in 2024.