Mogelijk volgende week staking bij Henkel in Scheemda

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 17 november 2023

FNV Procesindustrie en CNV Vakmensen hebben Henkel Nederland Operations BV in Scheemda zojuist een ultimatum gesteld. Daarin eisen de bonden dat de coatingproducent vóór dinsdag 21 november 12.00 uur met een positieve reactie komt op hun eisen, waaronder een fatsoenlijke loonsverhoging.

stockfoto ter illustratie (dit is niet Henkel)

Tristan Westra, onderhandelaar van CNV Vakmensen: ‘Onze eisen zijn helemaal niet raar. Wij willen bijvoorbeeld gewoon goede afspraken maken over loon. Koopkrachtbehoud is immers belangrijk om welvaart en welzijn op peil te houden. Daar hoort wat ons betreft 9% loonsverhoging bij, ingaand op 1 juli 2023, dus met terugwerkende kracht en voor een cao van één jaar. Henkel wil niet verder gaan dan 5%. Dat gat is onnodig groot, het gaat prima met het bedrijf.’

Generatiepact

Janwillem Compaijen, bestuurder van FNV Procesindustrie, vult aan: ‘Ook andere basale wensen van de medewerkers schuift Henkel terzijde. Zo weigert men 5 mei als vaste vrije dag te erkennen, willen ze niet dat medewerkers hun opleidingsgeld helemaal naar eigen inzicht mogen inzetten en vindt de coatingproducent het niet nodig  dat je al 5 jaar voor je AOW-leeftijd gebruik kunt maken van het generatiepact.’

Niet slikken

Henkel weigert echter te bewegen en presenteerde zijn inzet als eindbod. Toch zijn de vakbondsleden zijn niet van plan dat te slikken. Ze wezen het massaal af en gaven unaniem aan dat ze bereid zijn actie te voeren voor een beter resultaat. Daarop stelden de vakbonden een ultimatum dat komende dinsdag verloopt. ‘Als wij voor die tijd geen positieve reactie hebben gehad van Henkel, starten wij een gezamenlijk actietraject op’, zegt CNV-bestuurder Westra. ‘Dat betekent dus stakingen’, vult Compaijen van FNV aan. ‘De eerste meteen ’s avonds al op 21 november.’

Henkel produceert in Scheemda losmiddelen en speciale coatings voor producten in de auto- en elektronica-industrie. Er werken ongeveer 70 medewerkers.