Trotse werknemers Air Liquide verdienen wat liefde terug: meer salaris

Zij voeren donderdag 5 oktober actie in Eindhoven

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 4 oktober 2023

Ze vinden hun werk mooi en zijn er trots op dat ze voor Air Liquide BV werken. Daarom is het zo jammer dat de mensen bij de leverancier van industriële en medische gassen in Eindhoven en Geleen zo weinig waardering voelen van hun werkgever. Die wil zijn personeel afschepen met een loonsverhoging van 6% in een jaar. Inan Bozkir, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Veel te weinig, en dus voeren de werknemers nu actie.’

FNV: geef mensen bij Air Liquide beter salaris

Zo’n veertig werknemers van Air Liquide staan morgen vanaf 12.00 uur bij het hoofdkantoor om te laten zien en horen hoe teleurgesteld ze zijn in de directie. Die liet afgelopen maandag een ultimatum verlopen waarin de FNV minstens 14,3% extra loon eiste voor de mensen op de werkvloer.

Een zeer mager eindbod

Bozkir: ‘We hebben in mei drie keer met elkaar om tafel gezeten en het enige waar het bedrijf mee is gekomen is een zeer mager eindbod. Dat is terecht afgewezen door iedereen. De directie heeft de hele zomer de tijd gehad om met iets beters te komen, maar helaas…’

Inflatie hoofd bieden en gezond pensioen halen

Voor de ongeveer zeventig werknemers die onder de cao van het bedrijf vallen, is het belangrijk dat zij genoeg verdienen om de inflatie het hoofd te bieden en dat zij zonder problemen hun boodschappen kunnen blijven betalen, de sportvereniging, de benzine en hun stookkosten. Ook willen ze goede afspraken over duurzame inzetbaarheid. Oftewel: gezond je pensioen halen.

De mensen verwachten wat liefde terug

Vandaag was er ook al een actie bij het bedrijf. Bozkir: ‘We willen langzaam opbouwen, niet gelijk met gestrekt been erin gaan. De werknemers houden van hun bedrijf, maar verwachten nu ook wat liefde terug. Zij houden de fabriek al jarenlang draaiende. Als de directie niet snel met wat beters komt, staan de mensen klaar om te staken.’

130 werknemers, helft valt onder cao

Bij Air Liquide BV in Eindhoven en Geleen 130 mensen, de helft valt onder de bedrijfs-cao. Zij leveren gassen aan de (voedings)industrie en de zorg.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.