Werknemers Crown van Gelder moeten goed opletten bij wijzigingen van arbeidsvoorwaarden

Teken niet zomaar

Door Redactie 19 september 2023

Crown van Gelder International heeft wijzigingen in de arbeidsvoorwaarden voorgesteld die zijn goedgekeurd door de OR. Werknemers hebben het recht om wel of niet akkoord te gaan voordat de wijzigingen van kracht worden. FNV Procesindustrie raadt aan om voorzichtig te zijn en de gevolgen te begrijpen voordat je tekent. Heb je vragen of opmerkingen? Neem dan contact op met Esam Lasaal, bestuurder FNV Procesindustrie.

Wijzigingen zijn niet onmiddellijk van kracht

Het is belangrijk om te benadrukken dat de goedkeuring van de ondernemingsraad niet betekent dat deze wijzigingen onmiddellijk van kracht zijn. Jij en je collega's hebben nog steeds het recht om zelf te beslissen of je akkoord gaat met deze voorgestelde veranderingen voordat ze daadwerkelijk worden geïmplementeerd.

Werkgever moet rekening houden met jouw belangen

De arbeidsvoorwaarden die van kracht waren op het moment dat je jouw arbeidsovereenkomst hebt ondertekend, zijn de voorwaarden die op jou van toepassing zijn. Je werkgever heeft niet het recht om deze voorwaarden eenzijdig te wijzigen zonder rekening te houden met jouw belangen als werknemer.

Grondige belangenafweging noodzakelijk

Indien jouw werkgever toch deze wijzigingen wil doorvoeren, moet er een grondige belangenafweging plaatsvinden. Het belang van de werkgever om de voorgestelde veranderingen door te voeren, moet van dusdanig groot belang zijn dat het rechtvaardigt dat de belangen van de werknemers om hun bestaande arbeidsvoorwaarden te behouden, op basis van redelijkheid en billijkheid, worden opgeofferd. Dit betekent dat zowel jouw belang als werknemer als het belang van de werkgever worden meegewogen bij de beoordeling van de voorgestelde wijzigingen.

Zet geen handtekening als je het niet eens bent

We benadrukken dat het uiterst belangrijk is om voorzichtig te zijn en geen handtekening te zetten onder de voorgestelde wijzigingen als je het er niet mee eens bent. Er zijn geruchten dat het niet akkoord gaan met de wijzigingen tot ontslag zou kunnen leiden, maar het is cruciaal om te begrijpen dat het weigeren te tekenen geen wettelijke basis vormt voor ontslag. Werknemers kunnen om die reden niet zomaar worden ontslagen.

Tekenen is instemmen met nieuwe arbeidsvoorwaarden

Mocht je echter besluiten om de voorgestelde wijzigingen te aanvaarden door te tekenen, dan betekent dit dat je instemt met de nieuwe arbeidsvoorwaarden en dat je niet meer kunt terugkeren naar de oude voorwaarden.

Neem geen overhaaste beslissing

Ons advies aan jou is om op dit moment geen overhaaste beslissingen te nemen en niets te tekenen totdat je alle aspecten van de voorgestelde wijzigingen volledig begrijpt en hebt nagedacht over hoe ze van invloed kunnen zijn op jouw arbeidssituatie.

De rol van vakbonden

In tijden van zulke ingrijpende veranderingen spelen vakbonden een cruciale rol in het verdedigen van de belangen van werknemers. Wij van FNV Procesindustrie zullen samen met CNV Vakmensen nauwlettend toezicht houden op de situatie en onderzoeken welke stappen we kunnen nemen om de rechten en belangen van het personeel te beschermen. We zullen via mailingen updates verstrekken zodra er meer informatie beschikbaar is. Zorg dat jouw gegevens in Mijn FNV goed staan. Ben je nog geen lid? Word lid!

Check Mijn FNV

Contact en informatie

Als werknemer of betrokkene bij Crown Van Gelder International heb je wellicht vragen, opmerkingen of informatie die van belang kan zijn. Je kunt met vragen en het delen van informatie contact opnemen met Esam Laassal. Ook kun je bij het terecht om je bezorgdheid te uiten.

Mail Esam