FNV: ‘Genoeg van mooie groene praatjes OCI Methanol’

Ontslag voor vijftig werknemers als gevolg van reorganisatie

portret Niels Kater
Door Niels Kater 25 september 2023

Onrust bij OCI Methanol in het Groningse Farmsum. Als gevolg van een reorganisatie van het bedrijf, eerder bekend als BioMCN, dreigen vijftig werknemers hun baan te verliezen. Aan het eind van het jaar zullen de gehele productie en de technische dienst uit Farmsum verdwijnen. Bovendien wordt er door OCI Methanol met twee maten gemeten: zo is er voor de vestiging in Geleen een betere cao afgesloten dan voor de vestiging in Farmsum.

‘OCI Methanol stelt medewerkers voor een onmogelijke keuze’, zegt FNV-bestuurder Joosje de Lang: ‘accepteren dat je slechter behandeld wordt dan je collega’s in Geleen of actievoeren tegen moederbedrijf OCI, dat geen krimp geeft.’

Verschillende cao’s

Binnen de sector Chemie is het niet ongebruikelijk dat er verschillende cao’s voor bedrijven worden afgesloten. Dat is dus ook bij OCI Methanol gebeurd. Door de grote actiebereidheid van het personeel kwam er vorig jaar onder druk van een ultimatum zowel een cao als een sociaal plan tot stand. Het personeel in Geleen kon rekenen op een loonsverhoging van 8,5% maar collega’s in Farmsum werden in de wacht gezet. Pas na de zomer kwam de directie met een bod wat na afwijzing door leden van de FNV gelijk ook een eindbod werd. De collega’s in Farmsum moesten van OCI genoegen nemen met gemiddeld 5%.

‘Groene toekomst’

De leden van de FNV hebben uiteindelijk met grote teleurstelling ingestemd met het eindbod. Niet van harte, maar omdat een ander resultaat niet haalbaar leek. De werknemers zijn klaar met de mooie groene praatjes van OCI Methanol, want het loopt voor de vestiging in Farmsum anders dan is voorgespiegeld. Door de hoge gasprijs staan de fabrieken van OCI Methanol al tijden stil. Vorig jaar besloot de directie daarom te reorganiseren en een deel van het personeel te ontslaan. Het personeel dat achterbleef zou onderdeel worden van de ‘groene toekomst’ van OCI.

Wassen neus

Maar die groene toekomst lijkt een wassen neus. ‘De directie van OCI Methanol verbreekt haar beloftes’, zegt vakbondsbestuurder Joosje de Lang. ‘Na de eerste reorganisatie werd beloofd dat er banen behouden zouden worden. Maar nu moeten er dus opnieuw mensen uit.’

Trap na

De FNV is diep teleurgesteld over de gang van zaken. De Lang: ‘Het voelt voor onze leden als een trap na, de leden hebben altijd geduld en begrip gehad voor de situatie en als dank hiervoor moet je genoegen nemen met minder dan je collega’s in Geleen. Dat een groot concern als OCI niet de financiële cao-ruimte kan vinden voor deze vijftig werknemers is onbegrijpelijk.’

Er is voor de vijftig werknemers een goed sociaal plan afgesproken en uiteraard staat de FNV werknemers die vakbondslid zijn bij met advies.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.