Ook in Uithoorn staking bij PPG Coatings

Werknemers verffabriek staken twee dagen

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 16 mei 2023

Het is echt hommeles bij verfproducent PPG Coatings. Na de staking die gisteren is begonnen in Tiel wordt vandaag het bedrijf in Uithoorn stilgelegd. De werknemers staken twee dagen.

FNV roept ook staking uit bij PPG Uithoorn

Erik de Vries, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Ik heb de directie gewaarschuwd. De medewerkers in het hele land zijn zo ontevreden met de magere loonsverhoging die PPG dit jaar aan hen wil geven dat ze massaal klaarstaan om actie te voeren. En die onvrede groeit alleen maar zolang het bedrijf niets beters met ons wil afspreken.’

Slechts 7% meer salaris

Waar de FNV een eenjarige cao eist (tot 1 januari 2024) waarin de lonen omhooggaan met 14,3% en voortaan meestijgen met de prijzen in de winkels biedt de verfproducent slechts 7% meer salaris voor zijn mensen.

Dat is niet realistisch

De Vries: ‘Dat is gewoon niet realistisch, het is veel te weinig. Daar kunnen mensen hun boodschappen en rekeningen niet van betalen.’

Op meer plekken in de startblokken

Bij welke fabrieken de medewerkers nog meer in de startblokken staan voor acties, wil de FNV nog niet kwijt. ‘Maar reken er maar op dat het er een heleboel zijn’, zegt De Vries.

17,7 miljard dollar

In de fabriek in Uithoorn werken zo’n vijftig mensen, in Nederland in totaal 1.100. Zij maken vooral industriĆ«le lakken en verven voor huizen. PPG Coatings Nederland BV is onderdeel van het wereldwijde concern PPG Industries, vorig jaar goed voor een omzet van 17,7 miljard dollar.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.